Studievalg og videregående studie

EHVERVSØKONOMI HA?? ingen? :D

29. november 2016 af annemarie22 (Slettet)

hej er der nogle herinde der læser til Erhvervsøkonomi, HA - jeg har nemlig et par spørgsmål, da jeg ville være sikker på at jeg ved alt om uddannelsen før jeg vælger det, så jeg ikke får kastet noget uventet i hovedet senere.

-Skal man være god til nogle bestemte ting i forvejen? Eller lærer man det hen ad vejen?

 Hvilke fag indeholder den? Hvilke fagjlige krav stilles der?Hvordan foregår undervisningen? Og hvor meget tid går der til forberedelse af hjemmeopgvaer? Har man timer hverdag?

 hvilke undervisningen former anvendes der? Er det meget forelæsninger og gruppe arbejde, projekt arbejde/praktik? Eller er det individuelt for det meste? 

Og hvad er der af fremtids muligheder? Kan man arbejde med det samme. Eller skal man læse videre til kandidat? Er der gode job muligheder? Hvis ja, hvad kan man arbejde som?

Har læst om at man kan rejse et semester ud til udlandet? Hvordan foregår det. Hvor lang tid er det ca.? hvor kan man eventuelt rejse.?

og en sidste ting, hvilken uni ville være bedst? århus? ålborg, herning, odense? eller er de alle lige gode?

På forhånd  tak! :D


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2016 af MaibritG

Jeg vil prøve at besvare dine spørsmål, så godt jeg kan.

-Skal man være god til nogle bestemte ting i forvejen? Eller lærer man det hen ad vejen? -Skal man være god til nogle bestemte ting i forvejen? Eller lærer man det hen ad vejen?

Du lærer det hen ad vejen. Du kan dog opleve at dine medstuderende fra HHX har nogle fordele, men min oplevelse er, at de udligner sig. 

Hvilke fag indeholder den? Hvilke fagjlige krav stilles der?Hvordan foregår undervisningen? Og hvor meget tid går der til forberedelse af hjemmeopgvaer? Har man timer hverdag?

Hvilke fag, din udannelse indeholder, kan du finde i studieordningen. Der er nemlig forskellige retninger og dermed forskellige fagkombinationer. Undervisningen er som regel forlæsningsbaseret, og forberedelsestiden er meget variende og individuel. Du kan have timer hver dag, men dine fag kan også være samlet. Det afhænger meget af skemaet. 

hvilke undervisningen former anvendes der? Er det meget forelæsninger og gruppe arbejde, projekt arbejde/praktik? Eller er det individuelt for det meste? 

Igen er det meget forskelligt. Det kan dog være en fordel at komme i en studiegruppe, hvor man kan diskutere stoffet og eventuelt løse opgaver sammen. 

Og hvad er der af fremtids muligheder? Kan man arbejde med det samme. Eller skal man læse videre til kandidat? Er der gode job muligheder? Hvis ja, hvad kan man arbejde som?

Ofte vil man læse videre til cand.merc eller cand.mag. Hvilke jobs, der er bagefter kommer helt an på hvad DU vil arbejde og hvordan du selv har tonet din uddannelse. Du kan fx arbejde som kommunikationsmedarbejder, marketingskoordinatoer osv. Chancerne for at få et arbejde kan også øges ved, at du vedligeholder dit CV med relevante studiejobs.

Har læst om at man kan rejse et semester ud til udlandet? Hvordan foregår det. Hvor lang tid er det ca.? hvor kan man eventuelt rejse.?

Afhængig af studieordningen, vil der være mulighed for at tage et semester i udlandet. Ofte har universiteterne flere samarbejder med udenlandske universiteter. Hvordan det forgår, er der informationsmøder om, når du er kommet i gang med studiet.

hvilken uni ville være bedst? århus? ålborg, herning, odense? eller er de alle lige gode?

Der er mange faktorer, der gør at det ene sted er mere ideelt for dig end et andet. Overvej eksempelvis sådan noget som:

(1) Uddannelsesretning, dvs. er der en bestemt "linje" inden for HA, du synes er interessant. Hvis den eksempelvis kun udebydes på CBS, jamen så er det jo dér, du skal begynde (hvis du ellers matcher optagelseskravene)

(2) Muligheden for at få bolig. Det kan være svært at få bolig i Aarhus og KBH, mens det sikkert er billigere at bo i en by som Herning. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: EHVERVSØKONOMI HA?? ingen? :D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.