Matematik

Konvergent eller divergent

01. december 2016 af 9003n - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har brug for lidt hjælp til at argumentere for følgende opgave:

Lad  dn = sin(n)n-1/2  og  en = sin(nπ /2 + π /3)n1/2  for n = 1,2,3,... Afgør om talfølgerne {dn}n=1∞  og {en}n=1∞ er konvergente eller divergente.

Det kunne være rigtig dejligt, hvis der er nogle som kan hjælpe mig med at argumentere for om de er divergente eller konvergente, beedst muligt...


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. december 2016 af Therk

Hint: Din følge konvergerer, hvis den numeriske værdi af følgen konvergerer.

\lvert d_n \rvert =\left \lvert \frac{\sin(n)}{\sqrt n}\right\rvert \leq \left\lvert \frac 1{\sqrt n}\right\rvert

Lad nu n gå mod uendelig.

For en se at lim sup og lim inf er forskellige med et lignende argument. Da eksisterer grænseværdien ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. december 2016 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg kan se er en også konvergent:

\left | e_{n} \right | = \left | \frac{sin(n \pi /2 + \pi /3)}{\sqrt{n}} \right | \leq \left | \frac{1}{\sqrt{n}} \right |


Svar #3
01. december 2016 af 9003n

Jeg har fået af vide, at en er divergent, men jeg ved ikke hvordan jeg skal argumentere for det.


Svar #4
01. december 2016 af 9003n

Aha, jeg har fundet ud af e..

Men jeg kunne godt bruge lidt mere hjælp til dn, kan ikke helt få det til at gå op.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. december 2016 af Therk

#2, en står som

e_n = \sin(n\pi/2 + \pi/3)\sqrt n

skulle det have været n-1/2, så var jeg enig. :)

Til dn: Observer at

\sin(n) \in [-1,1],

dvs. den største værdi den kan tage er 1. Så

\left \lvert \frac{\color{red}\sin(n)}{\sqrt n}\right \rvert \leq \left \lvert \frac{\color{red}1}{\sqrt n}\right \rvert

fordi \sin(n)\leq 1.

Hvad har du gjort i for at løse en? Jeg kan ikke forstå at du kan lave den uden at kunne finde resultatet for dn.


Skriv et svar til: Konvergent eller divergent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.