Kemi

CDCl3 NMR spektre

12. december 2016 af tulle5410 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg sidder med et lille problem, da jeg har brug for hjælp til at aflæse et NMR spekter af stoffet CDCl3. Jeg har aldrig arbejdet med en formel uden H'er, så jeg er i tvivl om hvordan spektres skal aflæses når det ikke indeholder H. Dette er et bilag til en eksamensopgave og kan derfor ikke få hjælp fra lærer. 

Er der nogen der har analyseret dette spektre? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2016 af trekdoor (Slettet)

Er det et 13C spektre du kikker på? T.

Svar #2
12. december 2016 af tulle5410 (Slettet)

Jeg vedhæfter lige et billede

Vedhæftet fil:NMR spekter.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #3

Dette er ikke CDCl3.

Du kan finde et rigtigt spektre her:

http://www.sigmaaldrich.com/spectra/fnmr/FNMR001532.PDF

CDCl3 bliver brugt i H-NMR som inerte substanz (solvent), fordi det har kun et stort signal, hvor andre har ikke så meget.

Man kan jo se, at spektre i skal analysere kunne stamme sandsynligvis også fra Sigma og toppen er 13C, nedenunder har du protonenspektre. Der står måske CDCl3 på toppen, fordi det bliver brugt som oplysningsmiddel.

Er det ikke spørgsmålet i eksamensopgave, at i skulle analysere dette her spectre?

T.

Svar #4

Jo det er det. Det er mig der har misforstået det. Kunne godt se at det ikke helt passede, så jo vi skal analysere dette spektre. 

Jeg var blot bare ikke klar over at CDCl3 var opøsningsmidlet

Brugbart svar (0)

Svar #5

Så har du også UV/Vis eller andre spektre ved siden? Og sammensætning (%C, %N, %H o.l.)

Ellers kunne det være lidt svær...

T

Svar #6

Nej det er lige præcis det jeg ikke har. Har kun fået dette bilag uden anden information. Men jeg ved det skal være en giftgas fra første verdenskrig, da dette er mit emne. Men jeg kan godt se det kan være svært, ellers må jeg se om jeg kan få noget inspiration fra en kemilærer

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du har jo et quadruplett ved ~4.3 ppm måske -CH2, et triplett ved 1.3 måske -CH3. Og den store singlett ku være et heteroatom-bundet hydrogen.

Findes der en thiol eller selenol-gas i WW1?

Håber det hjælper lidt.

T

Skriv et svar til: CDCl3 NMR spektre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.