Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Acetylsalicylsyre hjælp søges

13. december 2016 af Henriette2012 (Slettet)

Jeg har brug for kilder til, hvordan acetylsalicylsyre nedbrydes i kroppen. Både i maven, tarmen, blodet og leveren. 

Håber nogle kan hjælpe mig

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2016 af DrNielsen

Det kan jeg hjælpe dig med. Hvad har du problemer med?

Svar #2
13. december 2016 af Henriette2012 (Slettet)

Jeg forstår bare ikke helt hvordan nedbrydningen sker. 
Jeg har lavet et forsøg, hvor jeg lavede hydrolyse af acetylsalicylsyre ved forskellige pH-værdier. Jeg målte på salicylsyren, som jo er det acetylsalicylsyre omdannes til ved hydrolyse. Jeg målte så absorbansen i et spektrofotometer. Da absorbansen er et udtryk for koncentrationen kunne jeg lave en standardkurve. Jeg lavede en standardkurve ved at måle på absorbansen af forskellige koncentrationer af salicylsyre. Derefter brugte jeg Lambert Beers lov til at finde koncentrationer af de absorbansmålinger jeg fik i starten. Ved ikke om det giver mening. 

Forsøget skal forklare, hvordan acetylsalicylsyre nedbrydes i kroppen. 

Hydrolysen gik bedre jo højere pH-værdien var. Det giver god mening i forhold til der ikke sker en stor nedbrydning i maven, da mavesyren har en lav pH-værdi. I blodet sker der også hydrolyse, men det skyldes enzymer kaldet esteraser. Jeg har også læst noget med at acetylsalicylsyre går på ladet form som kaldes acetylsalicylat, når det skal igennem membranerne. Der indstilles 3 forskellige ligevægte mellem dem. Har det noget at gøre med pH-værdi? Det står der om i lægemiddelkemi bogen..

Generelt har jeg bare brug for kilder, som beskriver nedbrydning både i maven, tarmen og i blodet. 

Ved ikke om det gav mening overhovedet...

Skriv et svar til: Acetylsalicylsyre hjælp søges

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.