Kemi

Protolysegrad / Dissociationsgrad af Hydrogeniodid

18. december 2016 af Esterificering (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Spørgsmålet er som følger:

Hydrogeniodid dekomponerer ved 100 oC  delvist til hydrogen og iod, alle komponenter er gasser. Idet ligevægtskonstanten ved denne temperatur er 2,71 x 10-3 hvad er da dissociationsgraden (%) af hydrogeniodid ved 100C ?

---- 

Hvilken fremgangsmåde skal jeg bruge her? Jeg kender til formlen for dissociationsgraden:
C_s \cdot \frac{\alpha^2}{1-\alpha}=K_s

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2016 af mathon

2\, HI\, _{\textit{(g)}}\; \rightleftharpoons \; H_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; I_2\, _{\textit{(g)}}
ligevægtsmolariteter:           c - 2αc            αc             αc 

hvoraf for ligevægtsbrøken
                                                \frac{\alpha ^2c^2}{\left ((1-2\alpha )c \right )^2}=K_c

\frac{\alpha ^2}{\left (1-2\alpha \right)^2}=2{,}71\cdot 10^{-3}\; \; \; \; \; \; 0<\alpha <0{,}5

\alpha =0{,}047149

Svar #2
18. december 2016 af Esterificering (Slettet)

Tak skal du have mathon. God søndag

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2017 af Unintended96 (Slettet)

Hvorfor er svaret så 9.43 % , altså det dobbelte af hvad du har svaret Mathon? :)

Brugbart svar (0)

Svar #4

2\, HI\, _{\textit{(g)}}\; \rightleftharpoons \; H_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; I_2\, _{\textit{(g)}}
ligevægtsmolariteter:           c - 2αc            αc             αc 

hvoraf for ligevægtsbrøken
                                                \frac{\alpha ^2c^2}{\left ((1-2\alpha )c \right )^2}=K_c

\frac{\alpha ^2}{\left (1-2\alpha \right)^2}=2{,}71\cdot 10^{-3}\; \; \; \; \; \; 0<\alpha <0{,}5

\alpha =0{,}047149

Det er ved alfa = 0.047 * 2 = 9.43 % ?

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. maj 2017 af mathon

Det burde fremgå tydeligt
af:
ligevægtsmolariteter:           c - c            αc             αc 

at dissociationsgraden af HI er 2α.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Okay tak!

Jeg kan ikke få lov til at stille et nyt spørgsmål herinde. Så nu spørger jeg her, i vedhæftede billede

Hvad er det jeg gør forkert ved beregningen af pH? Svaret er 9.76

Vedhæftet fil:Ph opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. maj 2017 af mathon

Beregnet som amfolyt:
                                         \small pH=\frac{pK_s(S)+pK_s(Amf)}{2}=\frac{7{,}21+12{,}32}{2}=9{,}77

Skriv et svar til: Protolysegrad / Dissociationsgrad af Hydrogeniodid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.