Matematik

Matematik - underrum lineær algebra

22. december 2016 af KaspermedK - Niveau: Universitet/Videregående

Hej venner. Jeg vil høre om nogle kan give vinks og råd til at jeg kan komme i gang med denne opgave:

Specifikt vil jeg gerne vide hvordan jeg finder basen ud fra oplysningerne. Den måde det er skrevet på (opgaven) er ret ny for mig. Håber I vil hjælpe. 

God jul

Mvh

Kasper

Brugbart svar (1)

Svar #1
22. december 2016 af LeonhardEuler

a) Det ses let, at for x = (x1,x2,x3) i underummet U gælder 

\begin{pmatrix} x_1\\ x_2\\ x_3 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} x_2+x_3\\ x_2\\ x_3 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 1\\ 1\\ 0 \end{pmatrix}x_2+\begin{pmatrix} 1\\ 0\\ 1 \end{pmatrix}x_3?

De to vektorer (1,1,0) og (1,01) udgør da en basis for underrummet U, da enhver vektor i U kan skrives som en entydig linearkombination af basis. 

b) Bestem da koordinaterne til f(v) mht til standardbasen (e1,e2), hvor v er basisvektorene for U (svaret fra ovenstående opgave). 

Opstil reaultatet i matrix.

c) Vis at afbildningen er bijektiv ved at vise matricen har rang lig med antal søljer og antal rækker eller vis at determinanten er forskellig fra 0.

d) Invert matricen.  

Svar #2
22. december 2016 af KaspermedK

I opgave a har jeg vist at de er lineære uafhængige, altså vektorerne. Derfra udgør det jo også at de er basis til underummet, ikke?

Svar #3

Tak i øvrigt for svar! :-)

Brugbart svar (1)

Svar #4

Jo. Deres span er nemlig underrummet og de er trivielt lineære uafhængige. 

Svar #5

Ok undskyld jeg spørger, men f(v) er jo den lineære afbildning, men når du skriver v, så er det jo vektoreren for U, men er det de to vektorer jeg har kaldt for v1=(1,1,0) og v2=(1,0,1)? Jeg er lidt i tvivl om hvad der specifikt menes. :-)

Brugbart svar (0)

Svar #6

Det er dine valgte basisvektorer v1 og v2

Skriv et svar til: Matematik - underrum lineær algebra

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.