Matematik

Rumfang:Geometri

22. december 2016 af DeepOcean - Niveau: A-niveau

Hej

jeg har den opgave ,,jeg kan godt finde ud af beregn Diagonalen men har problemet med vinkel med grundfladen

Tak på forhånd:

er det nogle der kan hjælpe lidt

et tag har form som pyramide ,hvis grundflade er et rektangel med siderne 7,8 m og 8,9 m og hvis sidekanter er 7.1 m. Beregn Diagonalen i grundfladen og sidefladernes vinkel med grundfladen ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2016 af peter lind

Lav en tegning. Så kan du meget bedre se hvad du skal lave, Diagonalen kan findes af de trekanter, der dannes af to sider og en diagonal. Brug pytagoras. Her skal du have fat i en retvinklet trekant, der dannes af højden i en af siderne. højden af pyramiden samt forbindelsen mellem fodpunktet af højden i sidefladen til centrum af pyramiden

Svar #2
22. december 2016 af DeepOcean

ja jeg har gjort som du har beskrivet men jeg får ikke til at stemme med facitliste , der står i facitliste

vinkler til : 41,37 og 45,15 grad ,,??1

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. december 2016 af peter lind

Hvad hr du gjort ?

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. december 2016 af StoreNord

Vi kan vel gå ud fra, at du har fundet grundfladens diagonal rigtigt. Lad os bare kalde den D.

Pyramidens højde er så                     :\sqrt{7,1^{2}-\left ( \frac{D}{2} \right )^{2}}                    lad os kalde den hp.

Du skal nu betragte en retvinklet trekant, stående mellem højden (som lodret katete, og halvdelen af enten 7,8 henholdsvis 8,9 (som vandret katete). Der er altså 2 mulige løsninger, hvad angår vinkel!

Vinklen kan beregnes med tangens-funktionen.

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. december 2016 af StoreNord

Den ser ud som på vedhæfte billede:    

Rumfang:Geometri.PNG

Vedhæftet fil:Rumfang_Geometri.PNG

Skriv et svar til: Rumfang:Geometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.