Fysik
Mekanik
Hej, jeg har brug for hjælp med disse 2 opgaver der har et par underopgaver. Jeg kan ikke komme frem til hvad jeg skal gøre og hvilke formler jeg skal gøre brug af?
Vil i ikke hjælpe mig please :)
1. Eva skyder en bold lodret op i luften men en starthastighed på 14,7 m/s
a. hvor højt kommer bolden? (se bort fra luftmodstanden)
b. hvad er boldens hastighed, når den er halvejs oppe i luften? (se bort fra luftmodstanden)
2. Emma springer ud fra 3- metervippen. Hunsætter af med en hastighed opad på 3,2 m/s
a. hvor højt kommer hun op?
b. hvad er hendes hastighed, lige inden hun rammer vandet (se bort fra luftmodstanden)
c. I vandet accelererer Emma med - 17 m/s^2. HVor langt ned i vandet kommer hun?
Svar #1
24. december 2016 af peter lind
Bortset fra 2c skal du bruge energibevarelse
2c. Der gælder v*t = a hvor v er starthastighedn t, er tiden for at stoppe og a er acellerationen. Brug det til at finde tiden for at stoppe. Brig dernæst s = ½a*t2 for at finde hvor dybt hu kommer
Svar #2
25. december 2016 af hashim23 (Slettet)
For at gøre det lidt mere overskueligt, så ville jeg fortælle dig trin for trin, hvordan opgaven skal løses.
Vi starter med at tage udgangspunkt i 1.a.
Da Eva skyder en bold lodret op i luften med en hastighed (v) på 14,7 m/s, så ved vi på forhånd, at energien altid er bevaret. Vi skal defor bruge følgende 2 formler, nemlig Epot=mgh og Ekin= 1/2*mv2
Da som sagt energien altid er bevaret, betragter vi følgende:
Epot=EKin
m*g*h=1/2*m*v2
Vi skal isolere h, da vi skal finde højden, hvor dette udføres på følgende måde:
Trin 1) g*h=1/2*v2
Trin 2) h=1/2*v2 divideret med g
Trin 3) h= 1/2*(14,7m/s)2 divideret med 9,82m/s2
Trin 4) h= 1/2*(14,7m2) divideret med 9,82 m
h=11,00 m
Trin 1) Her har jeg fjernet massen (m) ved at dividere med m på begge sider af lighedstegnet, da vi ikke har med masse at gøre.
Trin 2) Da vi skulle isolere h, så dividerede vi i dette trin med g(tyngdeaccelerationen, som er 9,82 m/s2), da vi skulle fjerne g, og flytte det over på den anden side af lighedstegnet.
Trin 3) Nu indsætter vi de forskellige størrelser ind i formlen, som er vist ovenfor, og s2 går ud med s2.
Trin 4) Bemærk, at m2 divideret med m blive til m, så dvs., at vi dermed får resultatet i m, så du skal blot sætte værdierne ind i formlen, og hermed har vi bestemt, hvor højt bolden kommer.
Hvis der er yderligere misforståelser angående dette, så vil jeg med glæde hjælpe dig.
God fornøjelse!
Svar #3
27. december 2016 af Hjælp112112 (Slettet)
#2For at gøre det lidt mere overskueligt, så ville jeg fortælle dig trin for trin, hvordan opgaven skal løses.
Vi starter med at tage udgangspunkt i 1.a.
Da Eva skyder en bold lodret op i luften med en hastighed (v) på 14,7 m/s, så ved vi på forhånd, at energien altid er bevaret. Vi skal defor bruge følgende 2 formler, nemlig Epot=mgh og Ekin= 1/2*mv2
Da som sagt energien altid er bevaret, betragter vi følgende:
Epot=EKin
m*g*h=1/2*m*v2
Vi skal isolere h, da vi skal finde højden, hvor dette udføres på følgende måde:
Trin 1) g*h=1/2*v2
Trin 2) h=1/2*v2 divideret med g
Trin 3) h= 1/2*(14,7m/s)2 divideret med 9,82m/s2
Trin 4) h= 1/2*(14,7m2) divideret med 9,82 m
h=11,00 m
Trin 1) Her har jeg fjernet massen (m) ved at dividere med m på begge sider af lighedstegnet, da vi ikke har med masse at gøre.
Trin 2) Da vi skulle isolere h, så dividerede vi i dette trin med g(tyngdeaccelerationen, som er 9,82 m/s2), da vi skulle fjerne g, og flytte det over på den anden side af lighedstegnet.
Trin 3) Nu indsætter vi de forskellige størrelser ind i formlen, som er vist ovenfor, og s2 går ud med s2.
Trin 4) Bemærk, at m2 divideret med m blive til m, så dvs., at vi dermed får resultatet i m, så du skal blot sætte værdierne ind i formlen, og hermed har vi bestemt, hvor højt bolden kommer.
Hvis der er yderligere misforståelser angående dette, så vil jeg med glæde hjælpe dig.
God fornøjelse!
tusind tak, men er det du har skrevet kun for delen 1.a? :)
Skriv et svar til: Mekanik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.