Fysik

Kræfter

04. januar 2017 af hashim23 - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med en opgave og ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal gribe den an. 

Opgaven lyder følgende:

En kæk mand og hans gorilla sætter sig ind i et rumskib på en jordlignende planet og trykker på speederen. De går fra 0 til 12 gange lysets hastighed på 2 sekunder. Herved bliver de trykket en smule tilbage i sædet. Hvis vores vægt på jorden simpelthen er tyngdekraften Ft = mg, hvor g er tyngdeaccelerationen, hvor meget vejer den kække mand og hans gorilla så sådan ca. under accelerationen i x-aksens retning?

Dette er selve problemstillingen, og det ville være rart, hvis jeg fik tips til, hvordan jeg løser denne opgave, og hvilke formler jeg skal betragte.


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. januar 2017 af Number42

v = a t (hastighed er accelleration gange tiden)

tiden er 2 sekunder og hastigheden er 12 * 300000 Km/s så find a

den kraft der svarer til den accelleration er F = m a så de vejer a/g gange så meget som på jorden.

Dettr forudsætter naturligvis at relativitets teorien ikke gælder.


Svar #2
05. januar 2017 af hashim23

Jeg er blevet mere afklaret på, hvordan jeg skal gribe opgaven an, men de sidste 2 sætninger kniber lidt, så det ville være storartet, hvis du kunne formidle de sidste to sætninger, så de er til at skøjte hen over.

Tak på forhånd 


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. januar 2017 af Number42

#1
Linie 2 husk at konvertere km/s til m/s
Linie 3 kraft = masse gange acceleration det gælder for tyngden på jorden og for accelerationen i raketten, da masserne er de samme er forholdet mellem kræfterne lig forholdet mellem accelerationen
Linie 4 det er ifølge Einsteins relativitetsteori ikke muligt at bevæge sig hurtigere end lysets hastighed, så det er ikke fysisk korrekt at man kan nå højere.

Skriv et svar til: Kræfter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.