Kemi

asymmetrisk carbonatom

05. januar 2017 af BrainyBrain - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal finde det asymmetriske carbonatom, hvilket lægger nederst til venstre med enkeltbindinger bundet til fire forskellige atomer.. men hvad er disse fire atomer?

Kan se det ene er et oxygenatom og tænkte at de andre var carbonatomer, men så gælder reglen jo ikke om "fire forskellige atomer" .. help


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2017 af Soeffi

#0 Kan se det ene er et oxygenatom og tænkte at de andre var carbonatomer, men så gælder reglen jo ikke om "fire forskellige atomer" .. help

Hvis de er ens, går man videre.


Svar #2
05. januar 2017 af BrainyBrain

#1

Forstår du mit spørgsmål? .. Det asymmetriske carbonatom ligger jo nede der til venstre.. Vil bare gerne vide hvilke 4 forskellige atomer det er bundet til


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2017 af Soeffi

#2 Forstår du mit svar?

Brugbart svar (0)

Svar #4
05. januar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kan ikke se noget kulstofatom, der har fire forskellige naboatomer. Det sted, du har fundet er der et kulstofatom, der til venstre er bundet til et iltatom og nedad til et britatom. De to sidste er begge kulstofatomer, men de er indgår i to forskellige sammenhæng. Derfor mener jeg, at de kan betragtes som forskelligei denne sammenhæng.


Svar #5
05. januar 2017 af BrainyBrain

#4

Hvor mener du så at der er et asymmetrisk carbonatom?


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. januar 2017 af Eksperimentalfysikeren

Nederst til vestre er der et iltatom, der er bundet til to kulstofatmer. Følg bindingen til højre, så har du det. Der går en binding nedad og en lille smule til venstre fra det. Jeg kan se, jeg har en fejl. Denne binding går ikke til et brintatom, men til et kulstofatom, der har brint på de tre resterende bindinger.

Det asymmetriske atom er så bundet til 1) et iltatom, 2) en CH3-gruppe, 3) et kulstofatom med en dobbeltbinding til ilt og 4) et kulstoatom, der er bundet til to andre kulstofatomer.


Svar #7
05. januar 2017 af BrainyBrain

Sagde også det var der det lå.

Tusinde tak. 


Skriv et svar til: asymmetrisk carbonatom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.