Kemi

hvad er ekstinktionskoefficienten

02. februar 2017 af soer381k - Niveau: B-niveau

Bestem ekstinktionskoefficienten ved 534 nm for betanin opløst i vand

har på nettet fundet frem til denne formel for ekstinktionskoefficienten:

εL = A / ([A] * l)    

jeg indsætter 534 og har målt på min kurve at ved 534 er (betanib)=9,3*10^-6

εL = 534 / ([9,3*10^-6] * l)

men jeg ved ikke hvad der menes med l jeg tror at det er kuvettens længde men er der nogen der ved hvad det er ?????????????????????????????????????????????????????????????????

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. februar 2017 af mathon

Du mangler et mere velegnet bogstav for det opløste stofs koncentration fx. c:

A=\xi _\lambda \cdot l\cdot c

\xi _\lambda =\frac{A}{l\cdot c}
                                                                       \begin{array} {|c|c|c|} bogstav&st\o rrelse&enhed\\ \hline A&absorbans&cm^{-1}\cdot M^{-1}\\ \hline l&kuvettebredde&cm\\ \hline c&molaritet&\tfrac{mol}{L}\\ \hline \xi _\lambda &ekstinktionskoe\! f\! ficient &cm^{-1}\cdot M^{-1} \end{array}

Svar #2
02. februar 2017 af soer381k

ok så ville det være εL =  534nm / 1cm * (9,3*10^-6M) = 5^-10  ???

Brugbart svar (2)

Svar #3
02. februar 2017 af mathon

\xi _\lambda =\frac{5\cdot 10^{-10}}{(1\;cm)\cdot \left ( 9{,}3\cdot 10^{-6}\;M \right )}=5{,}375\cdot 10^{-5}\;cm^{-1}\cdot M^{-1}

Svar #4
02. februar 2017 af soer381k

\xi _\lambda =\frac{5\cdot 10^{-10}}{(1\;cm)\cdot \left ( 9{,}3\cdot 10^{-6}\;M \right )}=5{,}375\cdot 10^{-5}\;cm^{-1}\cdot M^{-1}

hvor er det nu de 5*10^-10 kommer fra?

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. februar 2017 af mathon

korrektion:
                                                               \begin{array} {|c|c|c|} bogstav&st\o rrelse&enhed\\ \hline A&absorbans&\\ \hline l&kuvettebredde&cm\\ \hline c&molaritet&\tfrac{mol}{L}\\ \hline \xi _\lambda &ekstinktionskoe\! f\! ficient &cm^{-1}\cdot M^{-1} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. februar 2017 af mathon

Ifølge Lambert-Beers Lov, som kun gælder når lysintensiteten nedsættes ved absorption og eksempelvis ikke ved tilbagekastning af lys, som det sker i kolloide og koncentrerede opløsninger:

I=I_0\cdot e^{-\xi _\lambda \cdot l\cdot c}=I_0\cdot e^{-A}

med absorbansen:
                                            A=\xi _\lambda \cdot l\cdot c=5\cdot 10^{-10}

Brugbart svar (0)

Svar #7
26. februar 2019 af huzeyfe (Slettet)

Det giver stadig ikke helt mening hvor 5*10^10 kommer fra

Skriv et svar til: hvad er ekstinktionskoefficienten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.