Fysik

Fourier serie

06. februar 2017 af Searchmath - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg skal bestemme fourier koefficienterne ud fra den information jeg får fra grafen. Jeg har dog et problem, for det ser ikke ud til at grafen har en periode så jeg kan ikke bestemme koefficienterne. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. februar 2017 af peter lind

Den har en periode på 3. Først et hop fra -q til +q som varer i to sekunder,hvorefter den falder til-Q. Derefter en pause på 1 sekund. Så gentager det sig med et hop fra -Q til +Q som varer i 2 sekunder pause på 1 sekund o.s.v.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. februar 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Du har ret:  Ud fra tegningen er funktionen ikke entydigt periodisk, for første halvperiode har bredden 2, mens første halvperiode af næste periode har bredden 1 eller 4, afhængig af hvor 4-tallet hører til.

Fouriertransformation giver kun mening over et entydigt antal hele antal perioder, og tegningen er ikke entydig.


Svar #3
06. februar 2017 af Searchmath

#2

#0:  Du har ret:  Ud fra tegningen er funktionen ikke entydigt periodisk, for første halvperiode har bredden 2, mens første halvperiode af næste periode har bredden 1 eller 4, afhængig af hvor 4-tallet hører til.

Fouriertransformation giver kun mening over et entydigt antal hele antal perioder, og tegningen er ikke entydig.

Dvs. jeg kan ikke finde fourie koefficienterne? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. februar 2017 af peter lind

Det er korrekt at opgaven kunne være givet mere præcist; men det betyde ikke, at du ikke kan regne opgaven. Du skal blot skrive i indledningen hvordan du fortolker opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2017 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg er spændt på at se hvordan du får 4-tallet til at indgå i fortolkningen.     :)

En periodetid på 3, kan jeg i hvert fald ikke se.


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. februar 2017 af Eksperimentalfysikeren

4-tallet angiver, hvor værdien 4 er på x-aksen, ligesom 0, 2 og 3. markeringerne ved 1 og 5 er ikke vist. Ved 4 er funktionsværdien den samme som ved 1. Skiftet længst til højre ligger ved 5 og svarer til skiftet ved 2. Dette passer med en periode på 3.


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. februar 2017 af hesch (Slettet)

#6:  Man kunne også tolke kurven således, at den viser netop èn periode, således at perioden starter ved t=0, og slutter ved t=5,5.

Denne fortolkning er i overensstemmelse med opgavetektens:  Den viste kurveform er det periodiske spændingssignal . . .

En periodetid på 3s hhv. 5,5s vil jo give to forskellige Fourier-transformerede.


Skriv et svar til: Fourier serie

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.