Kemi
Butansyreethylester
Jeg vil meget gerne forstå hvorfor ethylgruppen i ; Butansyreethylester sidder på oxygenatomet med en enkeltbinding. Er der nogen grund til det
- o-CH2CH3
Svar #1
06. februar 2017 af HFNU (Slettet)
Strukturformel af stoffet. Jeg håberdet mit spørgsmål er klart.
Tak for hjælp
Svar #2
06. februar 2017 af Heptan
Oxygen har typisk kun to bindinger i alt, så hvis den både skulle sidde på ethylgruppen og resten af molekylet skulle den have tre bindinger, men det ville ikke være så godt. Er det det du mente?
Svar #3
06. februar 2017 af HFNU (Slettet)
Tak Heptan. Ja det kan man da godt sige, jeg mener bare hvorfor sidder ethylgruppen ikke på det dobbeltbundne oxygenatom f.eks. ....det kan godt være det er et underligt spørgsmål, men jeg ved det ikke
Svar #4
06. februar 2017 af Skaljeglavedinelektier
Det skyldes netop det Heptan skriver i #2: Oxygen har typisk kun to bindinger i alt, så hvis den både skulle sidde på ethylgruppen og resten af molekylet skulle den have tre bindinger.
Det dobbeltbundne oxygenatom har jo netop to bindinger, fordi der er tale om en dobbeltbinding (to bindinger til det samme atom). Det enkeltbundne oxygenatom har uden ethylgruppen kun en binding, men den vil meget gerne have to bindinger, og derfor binder den sig til ethylgruppen.
Det er en overfladisk forklaring. Du kan jo vælge, at se esteren som et resultat af en kondensationsreaktion mellem butansyre og ethanol, hvilket kan give dig en forklaring på, hvorfor det lige er der, de går sammen. Hvis det ikke giver mening for dig så forhold dig blot til det ovenstående - resten skal nok komme på plads senere.
Svar #5
07. februar 2017 af HFNU (Slettet)
Mange tak for den rigtig gode forklaring Skaljeglavedinelektier. Jeg prøver at forstå det du skriver så.
Jeg tror måske bare ikke helt du forstår hvad det egentlig er jeg spørger om :). Jeg siger ikke at oxygen skal være bundet til resten af molekylet. Mit spørgsmål er, hvorfor ethylgruppen sidder netop på det carbon atom med enkeltbinding i stedet for carbonatommet med dobbeltbinding til oxygen og herefter kunne ethylgruppen jo så sidde.
?Det er det jeg mener. Jeg håber det giver mening
Svar #6
07. februar 2017 af Heptan
#5 hvorfor ethylgruppen sidder netop på det carbon atom med enkeltbinding
Jeg er lidt forvirret, for det ser ud som om at ethylgruppen sidder på et oxygen atom, var det det du mente? Hvis ethylgruppen sidder direkte på carbonylcarbonatomet (carbonatomet med dobbeltbinding til oxygen), så er det en keton, og det kan også lade sig gøre.
Svar #7
Ja netop det er det hvorfor ethylgruppen ikke sidder på carbonylgruppen. Tak heptan. Vil det så hedde noget andet end : butylsyreethylester , hvis sidekæden sad på carbonylgruppen
Svar #8
07. februar 2017 af Heptan
Ja, så hedder den hexan-3-on. Så er der altså kun ét O i molekylet.
Svar #9
Tak for hjælp igen Heptan.
Jeg prøvede at finde en simpel model på google af det nye stof : Hexan-3-on, men alt hvad jeg kan finde er stregformler, hvor carbonatomerne er vist med et knæk.
Har du evt mulighed for at tegne ketonen her. En keton har vel en carbonylgruppe ikke? Er ikke lige helt med på at molekylet kun vil have en Oxygenatom
Skriv et svar til: Butansyreethylester
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.