Kemi
Redoxreaktion, oxidationstal
Hejsa!
Jeg har problemer med at løse to redoxreaktioner. Den første skal afstemmes med start i basisk væske, mens den anden skal afstemmes med start i neutral opløsning. Jeg har forsøgt mig frem og er kommet frem til, at det er mine oxidationstal, der kikser for mig.
1 - basisk væske)
Al (s) + OH- (aq) -> Al(OH)4- (aq) + H2 (g)
2 - neutral opløsning)
HCOO- (aq) + NO3-(aq) -> CO2 (g) + N2O (g)
Svar #3
09. februar 2017 af ditte110 (Slettet)
Tusind tak for svar mathon!
Den i neutral opløsning giver god mening nu. Har dog stadig problemer med den i basisk opløsning. Jeg kan se, at jeg har fået de samme OT som dig, men kan bare ikke få antallet af hydrogen til at passe til sidst, når jeg tæller op. Jeg har vedhæftet et billede af den basiske redoxreaktion. På forhånd tak for hjælpen :)
Svar #4
10. februar 2017 af mathon

Der skal afstemmes 6 H som ændrer OT fra +1 til 0. Men om disse 6 H kommer fra OH- eller fra H2O ved vi jo ikke. Kun ved vi, at antallet og ladningen skal passe.
Hvis vi antager, at 2 H kommer fra OH- - så passer ladningen - og 4 H kommer fra 2 H2O, så skal der derudover afstemmes yderligere 8 H, som afstemmes med 4 H2O. Der skal således afstemmes totalt med
6 H2O på venstre side.
Du har så:

oxygen stemmer.
Svar #5
11. februar 2017 af ditte110 (Slettet)
Hvordan får du koefficienten '2' foran Al i den øverste reaktion i #4? Når jeg regner det ud får jeg 1 grundet faldet i H.
Skriv et svar til: Redoxreaktion, oxidationstal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

vælges
fordi et lige antal
er nemmere at afstemme
med.