Matematik
parabel og integralregning HJÆLP
Hej alle sammen. jeg sidder med en opgave (vedhæftet som jeg ikke forstår, hvordan jeg skal løse). Især det med at opstille parablen forstår jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre. Hvilket oplysninger skal jeg bruge? Jeg har vel givet toppunktet (0,0) og så vel også et punkt eller 2 punkter (17,15) og (-17,15) ? Men er dette overhovedet forstået korrekt og i så fald, hvordan skal jeg opstille parablen; er det nok at bruge 2 punkter eller skal jeg opstille den ud fra 3? og hvordan?
Svar #4
11. februar 2017 af mathon
teori:
Haves i 1. kvadrant et område begrænset af en graf, x-aksen og linjerne x = a og x = b, hvor a < b,
beregnes volumen
af legemet fremkommet ved en 360°s rotaion om y-aksen:

Svar #5
11. februar 2017 af 321bj (Slettet)
#2 dvs. jeg behøver kun et punkt, beregner parablens hældning, og den har forskriften y =ax2 fordi den går gennem origo ik?
#3 og #4
grunden til at a = 0 og b = 17, er det fordi man skal tage intervallet før den roteres om y-aksen ?
Svar #6
og hvordan løser jeg c'eren? hvordan skal jeg isolere højden?
Svar #8
#7 ok men hvordan isolerer jeg værdien af højden i det bestemte integrale? Vi har ikke regnet på det i håndet før så ved fx ikke hvad det x er som der ganges på funktionen
Svar #11
12. februar 2017 af mathon
Teori:
Hvis man lader et rektangel med areal
dreje en hel omgang om en akse parallel med langsiden, vil det beskrive en cylinderskal.
Volumen af et legeme, der kan dannes på den måde er ifølge Guldins regel =
den omdrejende flades areal gange den vej, arealets tyngdepunkt gennemløber.
Opdeles i 1. kvadrant et kontinuert kurvestykket fra (a,f(a)) til (b,f(b)) og a < b
i intervaller
a = x0 < x1 < x2 < ... < xn = b
vil
for 
summen af cylinderskallernes volumen

have grænseværdien
Skriv et svar til: parabel og integralregning HJÆLP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

gennen 

da 4 L = 4000 cm3.

![\left [ \frac{1}{4}x^4 \right ]_{0}^{h}=\frac{2000\cdot 17^2}{15\pi }](https://media.studieportalen.dk/images/equations/RxwOiaet-IDs2nYXkFXu7g==.gif)