Matematik

Diagonal til rektangel

22. februar 2017 af miljoi - Niveau: B-niveau

Jeg kan ikke finde ud af denne opgave - kan ikke finde i mine noter, hvordan jeg ved hjælp af cirklens areal, skal få diagonalen, jeg ved hvordan man finder diagonalen, men ikke ude fra sådan en opgave.

Vedhæftet fil: diagonal.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2017 af SuneChr

Man har jo formlen for cirklens areal A ,
A = πr2
I opgaven står, at cirklens areal = 4π
Så løses ligningen
πr2 = 4π   m.h.t. r
Man har også, 2r = d  (diameteren d = diagonalen i rektanglet)

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. februar 2017 af janhaa

A=4\pi=\pi*r^2=\pi*(d^2/4)\\ d^2=16, d>0\\ d=4

b)

A = L*b

L=\sqrt{16-b^2}=L(b)\\ A=L*b\\ \\ A=b*\sqrt{16-b^2}

der

A' (b)=\sqrt{16-b^2}-b^2*\frac{1}{\sqrt{16-b^2}}=0\\ \\ 6b^2=32, b>0\\ \\ b=4/\sqrt{3}\\ \\ l=4*\sqrt{\frac{2}{2}}\\ \\ A=L*b=\frac{16}{3}\sqrt{2}

Svar #3
22. februar 2017 af miljoi

Sune Christiansen - Jeg spurgte om første opgave, og hvordan den skulle beregnes ud, jeg spurgte ikke om andre opgaver. Og hvad er dit problem? Studieportalen er hjælp til andre - så har du ikke lyst til at skrive, kan du skride.

Sådan nogle mennesker som dig, er for selviske.

Svar #4

Tak søde Janhaa!

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. februar 2017 af SuneChr

# 0
Du bør læse indlæggene ordentligt. Du fik en anvisning i første del af opgaven og fik heller ikke svar på andet.
Resten af indlægget var ikke rettet imod dig, og hvis du ikke forstod det, er der ikke noget at gøre ved det.
Som 25 årig på videregående burde man have lagt de største frustrationer bag sig.
Spar så den der facebook måde at reagere på. Den passer ikke ind her i Studieportalen.
Læs i øvrigt  betingelserne, som der er link til nederst på siden.

Svar #6

Janhaa, kan du forklare b'eren, forstår ikke din måde at udregne det på

Svar #7

Sune, bare pak dit pis sammen, og find dig et andet sted at bruge din energi på, orker ikke dit børnepis

Skriv et svar til: Diagonal til rektangel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.