Debat

Regler om druk

28. april 2017 af plaisir (Slettet)

Sidder brændende inde med et spørgsmål eller flere.

Må unge under 18 gerne være på værthus/bar? i så fald er det så kun hvis de indtager alkohol? og hvor langtid/sent på natten må de være der?

Desuden undre jeg mig hvorfor de for eksempel ikke må være på bar/værthus og drikke alkohol, som ER lovligt at købe for dem i butikkerne (så som øl)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2017 af Stats

Det er jo bare lovgivning... og som en anden information - så er det med alderen vidst noget ejeren bestemmer
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2017 af sofiela1 (Slettet)

Det er ulovligt for unge under 18 at være på bar, værtshus, klub mm. 

Og ja - folk som er under 18, men dog over 16, må gerne købe NOGET slags alkohol i supermarkeder mm. Det er dog ikk alt de må købe. Vodka, whiskey - generelt bare alkohol med høje procenter, er ulovligt for folk under 18 at købe. Cider, øl og alkohol med procenter, som ikke er så høje, må de gerne købe. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juli 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Sidder brændende inde med et spørgsmål eller flere.

Må unge under 18 gerne være på værthus/bar? i så fald er det så kun hvis de indtager alkohol? og hvor langtid/sent på natten må de være der?

Desuden undre jeg mig hvorfor de for eksempel ikke må være på bar/værthus og drikke alkohol, som ER lovligt at købe for dem i butikkerne (så som øl)?

Der er kommet nogle forkerte svar i tråden, så for lige at rette op:

- Ja, unge under 18 må som udgangspunkt godt opholde sig på et værtshus/bar/restauration.

- Der er ikke nogen lovmæssig tidsgrænse for hvor længe de må være der, men ejeren kan sætte en regel.

Det er forbudt for virksomheden at udskænke alkohol til dem under 18, (men de må altså gerne være der) i forhold til loven. Derfor sætter disse steder tit en aldersgrænse på fx. 18 år for at komme ind - for at slippe for at kontrollere alder ved hver udskænkning af alkohol. Hvis stedet har sådan en regel, så må den unge selvfølgelig ikke komme ind.

Derudover er det tit et krav, for at et bevillingsnævn vil udstede en alkoholbevilling til en virksomhed, at de skal sørge for at der ikke er unge under 18 til stede efter midnat. Hvis der er det, kan der falde bøder til både restauratør/ejer, tjener og den unge under 18. (mindst 500 kroner). Derfor vil virksomheden tit forbyde unge under 18 at være der efter midnat, og så gælder dét, selvom det ikke er et lovkrav, men efter aftale med bevillingsnævnet).

- Er man under 16, kan man ikke købe alkohol i butikkerne. 

- Er man 16 eller 17, kan man købe op produkter med op til 16,5 % alkohol i butikkerne.

- Er man 18 eller ældre, er der ingen grænser.

At det er sådan, er en politisk beslutning.


Skriv et svar til: Regler om druk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.