Dansk

komma?

01. maj 2017 af Emmaa1212 - Niveau: 9. klasse

Hej

jeg har ret travlt med at øve mig til min 9. klasses afgangsprøve i retskrivining til imorgen. jeg klarer mig fint i diktat, og de andre kategorier men får især fejl i småting som komma. Jeg har læst meget om det men forstår det ikke. fx at man ofte skal sætte komma før bindeord, eller når man skal sætte komm imellem to nexussætninger o.s.v. jeg har øvet mig med komma øvelser men får hele tiden fejl. fx i denne sætning:


Da jeg hørte om klippekortenes afskaffelse overvejede jeg at sælge en kæmpestabel som jeg har herhjemme.

Her er: hørte grundled

jeg- udsagnsled

overvejede- grundled

men så er jeg igen udsagnsled?

hvor skal kommaet imellem dem så ligge?

videre i sætningen er næste grundled: har

og udsagnsledet: jeg

jeg har på forhånd facitlisten, som gjorde mig forvirret, da de 2 komaer lå mellem afskaffede og  overvejede og stabel og som.

tak på forhånd og please hjælp


 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2017 af Mathias7878

Nej hørte ikke er grundled, hørte er derimod udsagnsled.

Et udsagnsled kan aldrig være et pronomen, som jeg er, men skal derimod altid være et verbum

Kommateringen i din sætning vil være

Da jeg hørte om klippekortenes afskaffelse, overvejede jeg at sælge en kæmpestabel, som jeg har herhjemme. 

- - -

 

 


Svar #2
01. maj 2017 af Emmaa1212

#1

Nej hørte ikke er grundled, hørte er derimod udsagnsled.

Et udsagnsled kan aldrig være et pronomen, som jeg er, men skal derimod altid være et verbum

Kommateringen i din sætning vil være

Da jeg hørte om klippekortenes afskaffelse, overvejede jeg at sælge en kæmpestabel, som jeg har herhjemme. 


men man kan jo ikke sætte komma mellem nexussætninger eller helsætninger, altså overvejede og jeg, hvis hørte ikke er grundled?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2017 af Mathias7878

Altså nexus er jo bare grundled + verballed

Da jeg (grundled) hørte (udsagnsled) om klippekortenes afskaffelse, overvejede (udsagnsled) jeg (grundled) at sælge em kæmpestabel, som jeg (grundled) har (udsagnsled) herhjemme. 

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. maj 2017 af Stygotius

"at sælge en kæmpestabel" er direkte objekt (genstandsled).

Kommaet mellem "afsfaffelse" og "overvejede" adskiller jo to sætninger (en ledsætning og en hovedsætning) 

Kommaet mellem "kæmpestabel" og "som" adskiller jo også to sætninger (en ledætning og en hovedsætning)

- -Du skal også lære om startkomma.


Skriv et svar til: komma?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.