Matematik

trekantforhold

02. maj 2017 af sssk1998 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Forstår ikke begge opgaver. Vil gerne have en forklaring på hvordan i gør, ikke kun svaret.

Tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. maj 2017 af Mathias7878

Hvis forholdet mellem sidelængderne i trekant DEC og trekant ABC er 1:3 må længden af AB være:

|AB| = |DE| * 3 = 3 * 3  = 9

Tilsvarende for AD:

|AD| = |CD| * 3 = 2 * 3 = 6

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #2

Trekant DEC og ABC er jo den samme trekant - trekanten DEC er bare blevet gjort tre gange mindre end trekant ABC, idet forholdet mellem de to trekanter er 1:3 (en til tre) 

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #3

|| indikerer længden af noget, hvis du er i tvivl om, hvad det betyder :)

- - -

Svar #4
02. maj 2017 af sssk1998 (Slettet)

Forstår godt den første opgave. DE er 3 cm. Og 1 cm i den lille trekant er 3 i den store = 9. Men forstår ikke helt det med AD.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Hov vent, har vist lavet en fejl.

Længden af AD må være |AC|-|DC|

dvs.

|AD| = (|AC|*3)-|CD| = 6-2 = 4

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #6

Længden af AC findes ved at bruge at du ved at forholdet mellem de to trekanter er 1:3

Ganger du |CD| med 3, beregner du længden af AC. Derved kan du fratrække |AC| fra |CD| og du har |AD|

- - -

Svar #7

Ja så jeg skal trække CD fra AC. Forstår bare ikke hvordan jeg finder AC føler mig dum.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Forholdet mellem de to trekanter 1:3. Det betyder, at trekant DEC er tre gange mindre end trekant ABC, eller omvendt at trekant ABC er tre gange større end trekant DEC. Du kender længden af CD, som indgår i trekant DEC. Da kan du finde længden af AC, som indgår i trekant ABC, ved at gange længden af CD med 3, fordi den er tre gange mindre, fordi forholdet mellem de to trekanter er 1:3

Forstår du det eller giver det ikke nogen mening? 

- - -

Svar #9

Forstår det nogenlunde nu. Tak for at bruge tid på mig :)

Brugbart svar (0)

Svar #10

Noget der måske ville give mere menig var, hvis du nu valgte at tegne de to trekanter op hver for sig. Så ville du måske bedre kunne forstå, hvorfor man gør som man gør. De to trekanter er jo ens, fordi de indgår i samme trekant, men forskellen er bare, hvor store de to trekanter er. Man har valgt at forstørre trekant ABC tre gange i forhold til trekant DEC - ikke andet :)

- - -

Skriv et svar til: trekantforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.