Kemi

Beregning af produkt

16. maj 2017 af Cath1267 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej med jer, jeg står med et et spørgsmål i en opgave som jeg ikke forstår, er der en der muligvis kan hjælpe mig?

Det lyder..

"forklar hvordan den teoretiske masse af et produkt kan beregnes, når massen af en af reaktantere kendes"

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2017 af Soeffi

#0. Det kan beregnes ud fra reaktionsskemaet.

Svar #2
16. maj 2017 af Cath1267 (Slettet)

hvis det fx er 

2NaHCO3 (g) --> Na2CO3(g) + H2O(g) + CO2(g)

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2017 af Soeffi

#2 2NaHCO3 (g) --> 1Na2CO3(g) + 1H2O(g) + 1CO2(g)

Lad os sige at spørgsmålet er : hvor mange gram Na2CO3 kan teoretisk dannes ud fra 1 gram NaHCO3?

Ud af de store tal i reaktionsskemaet kan du se, at 2 mol NaHCO3 teoretisk kan danne 1 mol Na2CO3, eller at x mol NaHCO3 teoretisk kan danne x·(1/2) mol Na2CO3. Her dividerer man reaktionsligningen igennem med 2 og ganger med x.

Nu skal du kende molmassen af hver af de to stoffer, som kan slås op i en tabel eller beregnes ud fra det periodiske system. 

Man regner stofmængden at 1 gram NaHCO3 ud ved hjælp af formlen: stofmængden = masse divideret med molmasse, eller n = m/M.

Stofmængden af Na2CO3, der teoretisk kan dannes er 1/2 gange stofmængden af NaHCO3, som det fremgik af reaktionsligningen.

Man kender nu stofmængden af Na2CO3 og kan beregne massen ved at gange med molmassen af Na2CO3.

Skriv et svar til: Beregning af produkt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.