Erhvervsret

Aftalelovens § 39 - er der nogen der kan forklare mig den?

05. juni 2017 af NGelev2017 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, 

Er der nogen, der kan forklare mig på nutidsdansk, hvad Aftalelovens § 39 betyder?: 

§ 39 

"Når en viljeserklærings forbindende kraft i følge denne lov er afhængig af, at den, til hvem erklæringen er afgivet, ikke havde eller burde have kundskab om et vist forhold eller i øvrigt var i god tro, bliver hensyn at tage til, hvad han indså eller burde indse på det tidspunkt, da viljeserklæringen blev ham bekendt. Dog kan der under særlige omstændigheder også tages hensyn til den kundskab, han har fået eller burde have fået, efter det nævnte tidspunkt, men forinden viljeserklæringen har virket bestemmende på hans handlemåde." 

På forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2017 af Justitia

Hvad skal du bruge det til :D? 


Svar #2
05. juni 2017 af NGelev2017 (Slettet)

Sidder og læser op til eksamen :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. juni 2017 af Justitia

Du skal dele § 39 op i 1. pkt og 2. pkt.

1. pkt siger; at løftemodtager skal være i god tro, da løftet kom til løftemodtagers kundskab. Hvis løftemodtager senere kommer i ond tro, er det ikke en ugyldighedsgrund.

2. pkt (også kaldet re integra-reglen) siger; Selvom et tilbud et kommet til modtagerens kundskab, kan det tilbagekaldes, såfremt to kumulative betingelser er opfyldt:

Første betingelse) Tilbuddet må ikke virke bestemmende for mmodtageren
Anden betingelse) Der skal foreligge særlige undskyldige omstændigheder

Det er en regel som sjældent bruges. Om hvorvidt der foreligger "særlige omstændigheder" er en konkret skønsvurdering. Udover de to nævnte betingelser, så vil det med høj sandsynlighed også kræve, at løftegiver handler hurtigt.


Skriv et svar til: Aftalelovens § 39 - er der nogen der kan forklare mig den?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.