Studievalg og videregående studie

Medicin 1. semester KU bøger

11. juli 2017 af aristotelesdenrigtige (Slettet)

Hej

Er der nogen, der ved, hvilke bøger, man skal bruge til 1. semester på medicin på KU?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juli 2017 af ChemistryIsKey

Jeg brugte følgende (og bestod mine eksaminer);

Til basal humanbiologi:  'Hole's Essentials of Human Anatomy & Physiology'. Du kan sagtens købe en ældre, brugt udgave, da de stort set er ligeså pensumdækkende (Findes også en masse noter online - F.eks. effimedicin o.a.).

Til cellens kemiske komponenter:  'Fundamentals of Chemistry' (Carl A. Hoeger et al.). Denne bog burde du anskaffe, hvis du ikke er så stærk i kemi, men principielt er cellens kemiske komponenters pensum stort set dækket af kemi A på gym + lidt ekstra (og det ekstra får du gennemgået til forelæsninger). Desuden SKAL du anskaffe dig 'Kemiske data og oversigter' (KOD), da du må tage denne med til eksamen og du får brug for at slå data op.

Til tidlig patientkontakt:  Du får et kompendium online (gratis), hvor hele pensum er - Det får du adgang til når kurset starter. Nogle vælger at købe 'Medicinsk Kommunikation', men det er absolut ikke et krav (mest til hvis du vil læse udover pensum).

Held og lykke med studiestart, heldivis om nogle måneder! :D


Svar #2
12. juli 2017 af aristotelesdenrigtige (Slettet)

Mange tak! Hvor mange af kurserne får man egentlig karakterer for, og hvor mange af dem er bare bestået/ikke-bestået?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juli 2017 af ChemistryIsKey

På 1. semester får du kun bestået/ikke-bestået. På 2., får du karakter i alle de tre eksaminer du skal have :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juli 2017 af Justitia

#2 Pas nu på med at købe gamle bøger. 

http://www.academicbooks.dk/pensumlister

Trick: find de kurser du skal have på KU's hjemmeside  --> gå til beskrivelsen --> der kan du finde de bøger, som de brugte i 2016 (hvis du er heldig er der ikke kommet nyere versioner).


Svar #5
12. juli 2017 af aristotelesdenrigtige (Slettet)

#3 Tak! Hvor meget betyder karakterer egentlig på medicinstudiet ift. ens muligheder for at blive speciallæge?

#4 Jeg køber ingen bøger, før jeg er startet. Jeg synes bare, det er spændende at se, hvilke bøger man bruger :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juli 2017 af JulieW99

#5, wuhu, så er jeg ikke den eneste der synes det er spændende at se hvilke bøger!

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #7
12. juli 2017 af ChemistryIsKey

#4
Såfremt en ældre og/eller brugt udgave af en given bog er pensumdækkende (hvilket ofte er tilfældet), er der vitterligt ingen grund til ikke at købe bogen noget billigere (især når man er på studieindkomst!) - Det er de færreste som kun køber nye bøger gennem hele studiet. Man skal ikke være bange for et par overstregninger og ofte får man virkelig gode noter med i de brugte bøger, så fra min side kan det klart kun anbefales (selvfølgelig skal man lige tjekke at bogen er pensumdækkende) :)

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. juli 2017 af Justitia

#7 
Ja jeg formulerede mig dårligt. Jeg mente: "Pas på med at købe bøger, før pensumlisten kommer ud - idet det kan betyde nyere versioner eller skift af forfatter"

"Såfremt en ældre og/eller brugt udgave af en given bog er pensumdækkende (....)"

Fuldstændig enig. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
17. juli 2017 af mmwhatchasay

Hvordan kan man vide hvor meget der er blevet ændret fra udgave til udgave? Tænker ift. om der er sket store ændringer eller det er minimalt

Tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. juli 2017 af Dulugtergrimt

Bøgerne til første semester er grundlæggende. Grundlæggende humanbiologi og kemi når nærmest ikke at ændre sig. Vi bliver klogere på en masse speciel viden, men det ændrer ikke på pensum på først semester. Man kan sagtens bruge 3-4-5 år gamle bøger. Snildt.

Skriv et svar til: Medicin 1. semester KU bøger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.