Matematik

Bestem ved hjælp af 3-trinsreglen f'(x_0) når...

23. juli 2017 af aliciaemilien (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle, 

Jeg har fået opgaver for i matematik, som omhandler differentialregning. 

Den første opgave lyder på at jeg skal bestemme f'(x0) ved hjælp af tretrinsreglen, først når 

f(x)=3x-1  og  x0 = 7

Jeg er klar over at det er en lineær funktion, og at jeg skal finde funktionstilvæksten først, og jeg har også fundet ud af at jeg skal bruge delta y=f(x0+h)-f(x0)=a(x0+h)+b-(ax0+b)=ah 

Men hvordan ved jeg hvad h er som tal? man kan jo ikke taste h ind på lommeregneren?

Jeg håber der et geni derude der kan hjælpe mig.. 

tak på forhånd

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juli 2017 af SuneChr

I 4. sidste linje skal
Δ f (h) = ah    jo divideres med h
Tilbage står a  som er differentialkvotienten.

Brugbart svar (1)

Svar #2
23. juli 2017 af Mathias7878

Som #1 siger, skal du i trin to dividere med h og du har derfor:

\frac{ah}{h} = a

- - -

Svar #3
23. juli 2017 af aliciaemilien (Slettet)

okaay, så det er ikke nødvendigt at jeg laver h om til et tal? det fint nok bare at kalde det h igennem hele udregningen? :-) 

Jeg har ingen eksempler i min lærerbog at gå ud fra, så jeg ved tæt på ingenting. 

Måske en af jer kan hjælpe mig med nr 2 også? her hedder den f(x)=1/x og x_0=2. hvad gør man når det er 1/x? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
23. juli 2017 af fosfor (Slettet)

trin 1:  udregn f(x + h) - f(x)
\frac{1}{h+x}-\frac{1}{x}

trin 2: divider med h og omskriv (divider h ud, lav fællesnævner, divider ud i tælleren)
\frac{\frac{1}{h+x}-\frac{1}{x}}{h} = \frac{1/h}{h+x}-\frac{1/h}{x} = \frac{x/h-(h+x)/h}{(h+x)x} =\frac{x/h-1-x/h}{(h+x)x}=\frac{-1}{(h+x)x}

trin 3: lad h gå mod 0
\frac{-1}{x^2}

Svar #5

Det forstår jeg ikke, hvad med x0=2 delen?

Brugbart svar (0)

Svar #6

f'(x0), hvor x0 = 2 må være f'(2) = \frac{-1}{2^2} = \frac{-1}{4}

- - -

Svar #7

f'(x0), hvor x0 = 2 må være f'(2) = \frac{-1}{2^2} = \frac{-1}{4}

Hvordan ser det så ud samlet? skal jeg sætte 2 ind de steder fosfor har skrevet x? eller-1/4? :-)

til den første opgave, trin 1 har jeg brugt  delta y=f(x0+h)-f(x0)=a(x0+h)+b-(ax0+b)=ah .. det virker ret indviklet i forhold til hvad han skriver?

Brugbart svar (0)

Svar #8
23. juli 2017 af SuneChr

Grænseværdien af    Δ f (h) / h  for h → 0  er lig med differentialkvotienten i x = x0
og er det samme som  f '(x0)
Vi kan også skrive
 Δ f (h) / h  →  f '(x0)  for h → 0
Funktionen er differentiabel i x = x0   ⇔   grænseværdien eksisterer

Brugbart svar (1)

Svar #9
23. juli 2017 af mathon

Genskrevet - men intet nyt - 'samlet':

1. trin
                 \small f(x_o+h)-f(x_o)=\frac{1}{x_o+h}-\frac{1}{x_o}=\frac{x_o-(x_o+h)}{x_o(x_o+h)}=\frac{-h}{x_o(x_o+h)}=\frac{-1}{x_o(x_o+h)}\cdot h

2. trin

\small \frac{f(x_o+h)-f(x_o)}{h}=\frac{\frac{-1}{x_o(x_o+h)}\cdot h}{h}=\frac{-1}{x_o(x_o+h)}

3. trin
                 \small \small \underset{h\rightarrow 0}{\lim}\; \frac{f(x_o+h)-f(x_o)}{h}=\mathbf{\color{Red} f{\, }'(x_o)}=\frac{-1}{x_o(x_o+0)}=-\frac{1}{{x_o}^2}

specifikt for \small x_o=2\! :

\small f{\, }'(2)=-\frac{1}{2^2}=-\frac{1}{4}

Brugbart svar (2)

Svar #10

Alicia, jeg tror, at du finder det her 'ret indviklet', fordi det er det også på en måde. Denne må du differentierer på, dvs. vha. 3-tretrins-reglen, bruges ikke normalt, når man differentierer en funktion (i gymnasiet i hvert fald). Den bruges udelukkende, når man skal bevise, at hvis man f.eks differentierer f(x) = x2, fås f'(x) = 2x, eller hvad for en funktion du nu kunne tænke dig at differentiere. 

Dette bruges hovedsageligt til den mundtlige eksamen. Hvis du skal differentiere en funktion, skal du blot lære at kende reglerne for, hvordan man differentierer en funktion.

Når du f.eks. skal differentiere f(x) = 3x-1, som er en lineær funktion på formen f(x) = ax+b, skal du vide, at når man differentierer en konstant (i dette tilfælde -1), får man 0, dvs. konstanten forsvinder. Samtidig, når man differentierer en konstant k * x, 'forsvinder x'et', fordi x bliver lig 1, når det differentieres, og på denne måde 'forsvinder' det altså.

Hermed ender du ud med, at differentialkvotienten f'(x) af den oprindelige funktion f(x) = 3x-1, bliver til

f'(x) = 3

- - -

Svar #11
25. juli 2017 af aliciaemilien (Slettet)

Mathas7878 - Jeg synes det er rigtig svært, faktisk det meste matematik generelt, men jeg vil rigtig gerne lære det. Dit indlæg forklarer det meget godt. Jeg forstår bedre og bedre hvordan man gør det. 

Tusind tak, til alle. det er virkelig en stor hjælp :-)

Brugbart svar (1)

Svar #12
25. juli 2017 af Mathias7878

Alle regler, du skal kende, kan du finde vha. følgende link:

http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/afledede-funktioner

- - -

Skriv et svar til: Bestem ved hjælp af 3-trinsreglen f'(x_0) når...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.