Matematik

Chi i anden uafhængighed

12. august 2017 af anonym005 - Niveau: B-niveau

Jeg er lidt forvirret med hensyn til min opgave.

Der er en tabel, hvor man undersøger nogen hjerteklapoperationer i 2005-2006 ved OUH sammenlignet med landets øvrige hjertecentre.

Signifikansniveau er på 5%

Jeg skulle undersøge om dødeligheden indenfor 20 dage efter en hjerteklapoperation er ens ved OUH og de øvrige hjertecentre

Min 0 hypotese: Ligemeget hvor patienterne bliver behandlet afhænger ikke af dødeligheden

Jeg har fundet ud af

Teststørrelsen  er 5,68

P værdi: 0,017

Hvordan skal jeg skrive en konklusion til dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. august 2017 af peter lind

p værdien er mindre end signifikannsniveauet så 0 hypotesen forkastes


Svar #2
12. august 2017 af anonym005

#1 Okay, det har jeg skrevet, men er der ikke mere end det? Hvad betyder det egentlig, når den forkastes? At dødeligheden faktisk afhænger af, hvor du bliver behandlet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. august 2017 af MatHFlærer

Forkaster du: Ligemeget hvor patienterne bliver behandlet afhænger ikke af dødeligheden 

Ja, så er der dødelighed alt efter hvor du bliver behandlet.. Det jo ikke for sjovt at Næstved Sygehus kaldes for endestationen. 


Svar #4
12. august 2017 af anonym005

Okay, tak for svarerene!


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. august 2017 af SuneChr

Mon ikke 0-hypotesen skulle have heddet:

"Dødeligheden indenfor 20 dage efter hjerteklapoperationer foretaget ved OUH i 2005-2006 er den samme som dødeligheden indenfor 20 dage efter hjerteklapoperationer foretaget ved landets øvrige hjertecentre i samme periode".

Du skriver, at teststørrelsen er 5,68.  Hvor mange frihedsgrader indgår? 


Skriv et svar til: Chi i anden uafhængighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.