Fysik
Spænding over nullederen

Jeg har lidt problemer med at forstå hvordan man regner spændingen over nullederen, Jeg ved når faserne er symmetrisk belasted, så går der ikke nogen strøm/spænding i nullederen (ingen harmoniske svingninger)
Men med denne opgave er der bara 2 faser belasted, og de er ikke belasted?
er der nogen der kan fortælle mig hvordan det skal gørest?
Svar #1
01. september 2017 af hesch (Slettet)
Der menes vel spænding mellem S og N? Der er i hvert tegnet et voltmeter her.
Lidt optimistisk kan du sætte UN = 0V.
Hvis det så er fasespænding der er opgivet, kan du sætte UL1 = 220/ 0º, UL2 = 220/ 120º.
Kaldes impedanserne i de to faser Z1 og Z2, ( Z1 er kompleks ), skaber de en spændingsdeling mellem UL1 og UL2 . US beregnes herudfra.
Beregn US, herefter US - UN .
Er du med? Ellers spørg.
Svar #2
01. september 2017 af trula (Slettet)
Ja det menes med spænding mellem S og N, men jeg er ikke helt med.
Hvis jeg har symmetrisk belastning, so kan spænding mellem S og N regnes ud på følgende måde

eller kompleks

Men nu når bare UL1 og UL2 er belasted, så er det

Men jeg har også en kondensator i fase L1 som har en vinkel på -90, den påvirker hvad spændingen over S og N bliver ikke så?
Svar #3
For at finde US, skal du beregne strømmen fra L1 til L2. Det er fuldstændig som at regne med Ohms lov, hvor der blot kun benyttes modstande:
IL1,L2 = ( UL1 -UL2 ) / ( Z1 + Z2 ).
Z1 = R1 + 1 / jωC
Z2 = R2
Så IL1,L2 = ( UL1 - UL2 ) / ( 33kΩ + ( 1 / ( j * 314,15 * 150E-9 ) )Ω ).
Når du har beregnet denne strøm, finder du US som:
US = UL2 + IL1,IL2 * Z2
Sig mig, er du blevet undervist i disse komplekse impedanser?
Svar #4
Når man regner på elektriske kredsløb, benytter man vinkelhastighed i stedet for frekvens, altså her:
Vinkelhastighed, ω = 2πf = 100π = 314,15 rad/s.
Det er lidt hurtigere at skrive, en computer ved hvad en radian er, men ikke hvad 360º er, osv.
Endvidere benytter man operatoren "j" i stedet for "i" ved angivelse af imaginærdelen af et komplekst tal, for nu ikke i kampens hede at forveksle "i" med en strøm.
Det er blot sådan en "jargon" man har vedtaget.
Svar #5
02. september 2017 af trula (Slettet)
Ja nu forstår jeg hvad du mener, tak for hjælpen
Nej jeg har ikke fået noget undervisning i komplekse tal, men jeg har brugt det rimeligt meget gennem tiden til beregning af elektriske kredsløber. Ja det er en dårlig vane jeg har fået med at skrive 2πf istedet for ω, som jeg må vænne mig af med.
Skriv et svar til: Spænding over nullederen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.