Studievejledning

Er biologi A + kemi B linjen en hård linje?

10. september 2017 af inneedofhelp123

Hej 

Jeg skal snart til at vælge studieretning og jeg står mellem samfundsfag A + matematik A og biologi A + kemi B.

Rigtig var jeg først mest interesseret i biotek, da jeg synes at det lyder utrolig spændende, men jeg har hørt at det virkelig skulle være en af de sværeste linjer i gymnasiet, og da jeg helst kun ville have linjen for selve biotek-faget, så vælger jeg altså ikke den linje. 

Jeg vil gerne høre om biologilinjen anses for at være lige så hård som biotek? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2017 af Smut1

Nej, Overordnet set er biologi A lettere for de fleste. Det skyldes dog i særdeleshed, at bioteknologi A rummer pensum fra kemi B, som mange synes er et svært fag.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. september 2017 af sjls

Jeg tror (uden at have haft nogle af de to studieretninger), at det er rigtigt, at bioteknologi-linjen er lidt hårdere end biologi A og kemi B. Men det kommer nok an på, hvad du interesserer dig for og ikke gør. Med bioteklinjen får du jo også matematik på A-niveau og fysik på B-niveau, så du skal lige være klar over, om du synes, at de fag er interessante. 
Når det så er sagt, mener jeg, at den største forskel mellem biologistudieretningen og biotek er, at man på biologistudieretningen går mere op i biologien - altså man laver sandsynligvis mere feltarbejde og arbejder en del mere med naturen og dyr, mens man i biotek går mere op i forsøg, teknologiske perspektiver og koblingen af fagene biologi og kemi.

Desuden er de to linjer, du nævner, temmelig forskellige, og hvis du synes, at biologi og kemi er spændende, tror jeg det ville være lidt dumt at tage en studieretning med samfundsfag og matematik. Jeg er godt klar over, at man som regel betegner samfundsfag som et blødt fag, der er nemt og stille og roligt. Og ja, det er bestemt ikke ligeså hardcore som eksempelvis fysik eller kemi, men hvis man ikke synes at samfundsfag er spændende, bliver det nogle meget lange tre år!

Men tilbage til dit oprindelige spørgsmål - linjen med biologi A og kemi B kræver, at du har lyst til at sætte dig ind i stoffet og lære det. Der kommer til at være noget udenadslære, som du kun kan øve dig til, men hvis du synes, det er spændende, er det sandsynligvis det hele værd. Mine erfaringer siger mig, at jo mere man interesserer sig for noget, desto nemmere bliver det at lære.


Svar #3
10. september 2017 af inneedofhelp123

#2

Jeg tror (uden at have haft nogle af de to studieretninger), at det er rigtigt, at bioteknologi-linjen er lidt hårdere end biologi A og kemi B. Men det kommer nok an på, hvad du interesserer dig for og ikke gør. Med bioteklinjen får du jo også matematik på A-niveau og fysik på B-niveau, så du skal lige være klar over, om du synes, at de fag er interessante. 
Når det så er sagt, mener jeg, at den største forskel mellem biologistudieretningen og biotek er, at man på biologistudieretningen går mere op i biologien - altså man laver sandsynligvis mere feltarbejde og arbejder en del mere med naturen og dyr, mens man i biotek går mere op i forsøg, teknologiske perspektiver og koblingen af fagene biologi og kemi.

Desuden er de to linjer, du nævner, temmelig forskellige, og hvis du synes, at biologi og kemi er spændende, tror jeg det ville være lidt dumt at tage en studieretning med samfundsfag og matematik. Jeg er godt klar over, at man som regel betegner samfundsfag som et blødt fag, der er nemt og stille og roligt. Og ja, det er bestemt ikke ligeså hardcore som eksempelvis fysik eller kemi, men hvis man ikke synes at samfundsfag er spændende, bliver det nogle meget lange tre år!

Men tilbage til dit oprindelige spørgsmål - linjen med biologi A og kemi B kræver, at du har lyst til at sætte dig ind i stoffet og lære det. Der kommer til at være noget udenadslære, som du kun kan øve dig til, men hvis du synes, det er spændende, er det sandsynligvis det hele værd. Mine erfaringer siger mig, at jo mere man interesserer sig for noget, desto nemmere bliver det at lære.

Sorry, glemte lige at nævne at jeg virkelig elsker både samfundsfag og biologi, og at samfundsfagslinjen ikke ville være en linje jeg ville vælge fordi den er "nemmere". Ikke på nogen måde, da jeg heller ikke synes at matematik er verdens nemmeste fag. Jeg går bare i en naturvidenskabeligt interesseret grundforløbsklasse lige nu, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at fortsætte med at gå i klasse sammen med dem, da mange af dem i de samfundsfaglige klasser (undskyld for generaliseringen) er rimelig snobbede (i hvert fald på mit gymnasium), eller kun er startet på gym pga. festerne. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. september 2017 af Smut1

#2 Selvfølgelig afhænger det fuldkommen af, hvad man har flair for. Synes dog det var sjovt at sidde og kigge det her igennem: http://statweb.uni-c.dk/databanken/uvmDataWeb/ShowReport.aspx?report=KGY-antalkar-fag-karakter

Min påstand vil dog være, at det er to helt forskellige typer, som vælger henholdsvis biologi A-linjen og bioteknologi A-linjen. Det forklarer, hvorfor der er så mange med bioteknologi, som har fået 12, og hvorfor der er så mange med biologi A, som har fået -3


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2017 af guzbak

Har du talt med en studievejleder?

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Er biologi A + kemi B linjen en hård linje?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.