Kemi

Syrebaseligevægt

20. september 2017 af Makrofagen - Niveau: C-niveau

Hej, sidder med noget kemi, jeg er lidt i tvivl om. Har stofferne Na2CO3, Na2HPO4 og Na2S, og jeg skal opskrive de syrebaseligevægte, der finder sted. Tror, jeg har opskrevet ligevægten for Na2HPO4:

Na2HPO4 + H2O dobbeltpil NaH2PO4 + NaOH

Er det rigtigt? Og hvordan opskriver jeg ligevægten for de andre? Kan ikke helt gennemskue det. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2017 af mathon

                     \small C{O_3}^{2-}\,_\textit{(aq)}\; +\; H_2O\,_\textit{(l)}\; \rightleftharpoons \; HC{O_3}^{-}\,_\textit{(aq)}\; +\; OH^-\,_\textit{(aq)}

                     \small HP{O_4}^{2-}\,_\textit{(aq)}\; +\; H_2O\,_\textit{(l)}\; \rightleftharpoons \; P{O_4}^{3-}\,_\textit{(aq)}\; +\; H_3O^+\,_\textit{(aq)}

                     \small HP{O_4}^{2-}\,_\textit{(aq)}\; +\; H_2O\,_\textit{(l)}\; \rightleftharpoons \; H_2P{O_4}^{-}\,_\textit{(aq)}\; +\; OH^-\,_\textit{(aq)}

                     \small S^{2-}\,_\textit{(aq)}\; +\; H_2O\,_\textit{(l)}\; \rightleftharpoons \; HS^{-}\,_\textit{(aq)}\; +\; OH^-\,_\textit{(aq)}

                    


Svar #2
21. september 2017 af Makrofagen

Tak, nu forstår jeg det.

Skriv et svar til: Syrebaseligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.