Kemi

Finde molarmasse og pkb for ukendt amin

30. september 2017 af BlueKarisma - Niveau: Universitet/Videregående

Nu har jeg siddet og bøvlet alverdens med denne opgave og jeg krydser fingre for at i kan hjælpe.

Jeg har fået udleveret en ukendt amin, hvor 208,6 mg af denne er blevet blandet med 3 mL 0,1M HCl og 10 mL vand. Herefter er der blevet titreret med 0,1M natriumhydroxid, hvor pH løbende er blevet aflæst.

Ud fra data har jeg lavet en titreringskurve der henholdsvis viser mængden af natriumhydroxid tilsat og pH-værdierne. 

Jeg skal aflæse pka på grafen (hvordan jeg skal dette ved jeg ikke) og så skal jeg beregne pkb og molarmassen af den ukendte amin.

Der skal være to ækvivalenspunkter, fordi den ene neutralisere en anden og så neutraliserer den tredje eller? Grafen er vedhæftet.

Har læst så meget i mine bøger nu og det er næsten sørgeligt så meget på bar bund jeg stadig er.

Er der en af jer hjælpsomme mennesker som kan guide mig lidt her på en lørdag aften? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2017 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. september 2017 af mathon

              \small pK_{s1}   aflæses som den 5 mL NaOH koordinerede \small pH-værdi.

                                     \small pK_{s1}=1{.}5

              \small \small pK_{s2}   aflæses som den 22,5 mL NaOH koordinerede \small pH-værdi.

                                     \small \small \small pK_{s2}=9{.}75


Svar #3
02. oktober 2017 af BlueKarisma

Tak fordi du har mod på at hjælpe mathon. Det er værdsat!

Dvs. at der hvor den flader ud er efter ækvivalenspunktet ved 22,5 mL NaOH er min pKs 9,75 som aflæst af pH eller? og er det HCl og NaOH der neutraliseres her og ækvivalenspunktet højere oppe der er min amin der reagere med noget andet?


Skriv et svar til: Finde molarmasse og pkb for ukendt amin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.