Matematik
Hvad er opgavernes formål? Foklar hvad jeg skal i pap.
Hvad skal man i det her to opgaver. VIl gerne have dem skæret ud i pap tak. Hvad skal man og hvordan kommer jeg til facit? Hvilke formler?
Her er opgaven
Svar #1
01. oktober 2017 af bach3103 (Slettet)
Til den første af dem: Har du nogle punkter i et kordinatsystem eller noget lignende? det lyder til at du skal bruge to punkter til at beregne denne del
Den næste: De to T'er er henholdsvis fordoblingskonstanten og halveringskonstanten i en ekspotentiel sammenhæng, det vil sig T2 er så lang tid det tager for y at blive fordoblet ligegyldigt hvilken værdi man har, og T1/2 er så hvor lang tid det tager at halvere y. Formleren for dem er: T2 = log 2 / log &b T1/2 = log 0,5 / log a
Svar #2
01. oktober 2017 af xamza1608 (Slettet)
> Til den første af dem: Har du nogle punkter i et kordinatsystem eller noget lignende? det lyder til at du skal bruge to punkter til at beregne denne del
nej har ikke noget. Det jeg har i spørgesmålet er alt.
> Den næste: De to T'er er henholdsvis fordoblingskonstanten og halveringskonstanten i en ekspotentiel sammenhæng, det vil sig T2 er så lang tid det tager for y at blive fordoblet ligegyldigt hvilken værdi man har, og T1/2 er så hvor lang tid det tager at halvere y. Formleren for dem er: T2 = log 2 / log &b T1/2 = log 0,5 / log a
Så den opgave skal jeg udlede en af det to eller hvad?
Tak for hjælpen indtil videre.
Svar #3
01. oktober 2017 af bach3103 (Slettet)
Tror jeg misforstod den første opgave. Har formlerne for hvordan man udregner a og b i de forskellige sammenhænge, men har ikke regneforklaringen til dem, men kan formlerne bruges alligvel?
- Men ja vil mene det er en af de to du skal udlede en formel af
Svar #4
01. oktober 2017 af SådanDa
I den første lader du (x1, y1) og (x2,y2) være to kendte punkter og udleder så formler for at finde a og b i de forskellige tilfælde. f.eks. for at finde a i en lineær funktion.
y1=ax1+b og y2=ax2+b. Dette er to ligninger med to ubekendte og løses
y1=ax1+b => b=y1-ax1 (b indsættes i den anden ligning) => y2=ax2+(y1-ax1) => y2-y1=a(x2-x1)
=> a=(y2-y1)/(x2-x1)
sådan gør man så også for resten.
Svar #6
01. oktober 2017 af SådanDa
Prøv at se her for det lineære tilfælde:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/find-a-og-b-linear
Skriv et svar til: Hvad er opgavernes formål? Foklar hvad jeg skal i pap.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.