Kemi
Ligevægt. exoterm, endoterm
Se vedhæftet billede. Forklar gerne i pap hvordan man ved at reaktionen er endoterm... Jeg har altså fundet svaret, men mangler begrundelse.. Min hjerne fatter det bare ikke...
Svar #1
05. oktober 2017 af umolich

En exoterm reaktion er en reaktion der frigiver energi til omgivelserne, og derved skaber varme når reaktionen forløber mod højre. Den vil derfor forskydes mod venstre ved højere temperaturer. En endoterm reaktion optager energi fra omgivelserne, og vil derfor forskydes mod højre ved højere temperaturer.
Værdien af K siger noget om balancen mellem hvor mange reaktantmolekyler der er i forhold til produktmolekyler når systemet har opnået ligevægt. I dit tilfælde vil en høj K-værdi betyde at der er meget lidt af NOBr (reaktant), mens der er mere af NO og Br2 (produkter). Det kan jeg sige udelukkende ved at kigge på brøken - et lavt tal i nævneren må give en høj værdi af K.
Hvis vi så kigger på temperaturen, så har du et system hvor der dannes mere produkt (fordi værdien af K er højere) ved højere temperaturer. Nu skal du så bare selv lave konklusionen, endoterm eller exoterm? :-)
Svar #2
05. oktober 2017 af annabella8971 (Slettet)
TUSIND tak for hjælpen, det gav lidt mere mening. Tror bare jeg havde svært ved at forstå hvordan man kunne se om reaktionen frigav eller optag energi, men tror lige du fik den sidste puslespilsbrik til at falde på plads. 100000 gange tak :D
- I og med vi går fra en ligevægtskonstant under nul ved en lav temperatur til en ligevægtskonstant over 0 ved højere temperatur må reaktionenen være forskudt mod højre, og der må derfor være tale om en endoterm reaktion. Dette kan man se da der ved en høj K-værdi er meget lidt reaktant, mens der er mere produkt.
*^ Ikke 100% som jeg vil skrive det i min opgave.
Skriv et svar til: Ligevægt. exoterm, endoterm
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.