Kemi

Dobbeltbestemmelse

04. oktober 2017 af pigen12344 - Niveau: Universitet/Videregående
Hej

Som jeg har forstået det, så udfører man flere bestemmelser på en prøve for at være sikker på at der ikke er nogle målefejl osv. Derefter tager man gennemsnittet af sine bestemmelser, hvor man så skal udregne CV% og genfinding%
Mit spørgsmål er så hvorfor man egentlig tager gennemsnittet? Hvorfor kan man ikke bare kun nøjes med at udregne cv% og genfinding% ved at bruge den bestemmelse der er den mest nøgtige istedet for gennemsnittet? Er der noget logik bag det???

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2017 af umolich

Man bruger gennemsnittet fordi man mener det er det bedste bud på den korrekte værdi. 

CV% fortæller noget om hvor stor betydning variansen i data har. Genfinding% har jeg ikke hørt om før og har ikke kunne finde noget om det på nettet. 

Så vidt jeg læser dit spørgsmål foreslår du at vælge den værdi i datasættet der er den bedste, og bruge den i stedet for gennemsnittet, men jeg er ikke helt sikker på hvordan du har tænkt dig at finde hvilken værdi der er den bedste?


Skriv et svar til: Dobbeltbestemmelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.