Matematik
Statistik - lidt forvirret - hjælp til opg b
Hej, er der en matematiklærer der kan forklare mig, hvad det nedenstående står for i den vedhæftede fil. Ligeledes vil jeg gerne bede om hjælp til opgave b
x^2-teststørrelse: = 4,52
Frihedsgrad: 1
Kritiskværdi: ?
p-værdi: ?
----------------------------------------------
Opgaven:
En forsker vil undersøge, om en persons efterlønsalder er uafhængig af, om personen lever sammen med en partner eller ej. Derfor udtages der en tilfældig stikprøve på 253 personer med følgende resultat:
(se fil)
a) Formulér forskerens nulhypotese, og opstil med udgangspunkt heri en tabel over de forventede værdier.
- Jeg har lavet min nulhypotese, og opstillet en tabel over de forventede værdi, som også kan ses i den vedhæftede fil.
b) Afgør på et 5% signifikansniveau, om nulhypotesen kan forkastes
- Denne opgave har jeg svært ved at forstå.
Svar #2
04. oktober 2017 af StoreNord
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/statistik/chi-2-chi-2-test
Svar #3
04. oktober 2017 af Mm98
Jeg forstår det ikke.. Vil du ikke se på min vedhæftede fil, og derudfra forklare mig.. Det ville være mega sødt af dig :/!!
Svar #4
05. oktober 2017 af Mathias7878
Nulhypotese H0: Der er ingen sammenhæng mellem en persons efterlønsalder og hvorvidt personen lever sammen med en partner eller ej
Ifølge ti-nspire får du en p-værdi (den der kaldes for P-val) på 0.3402, dvs. 34.02 %
Her skal du nu afgøre på et 5 % signifikansniveau, om nulhypotesen skal forkastes eller ej. Da p-værdien er over signifikansniveauet på 5 %, vil det sige, at nulhypotesen ikke forkastes, hvorfor der ikke er en sammenhæng mellem en persons efterlønsalder og hvorvidt personen lever sammen med et partner eller ej
Svar #5
Note til a)
Hvis du laver chi2-testen først ved at definere de observerede værdier, som obs, og derefter bruge kommandoen "chi22way obs", kan du også bruge kommandoen "stat expmatrix" til at bestemme de forventede værdier. Så behøves du ikke engang selv at finde dem, men programmet gør det hele for dig! :)
Svar #6
05. oktober 2017 af Mm98
Tak for hjælpen!
Der er mange fra min klasse der har fået p-værdien til at være 0,0334, og de mener dermed at hypotesen forkastes. Derfor er jeg lidt forvirret.
Ligeledes vil jeg spørge, hvordan finder man "kritiskværdi" på Nspire?
Svar #7
Den kritiske værdi er x2-symbolet eller hvad man nu skal kalde det. Så den ligger på 4.52 ca
Hvis de andre fra din klasse har fået et andet resultat end dig, kan det udelukkende skyldes, at du, eller dem fra din klasse, ikke har skrevet de observerde værdier rigtigt op. Dog laver de en fejl, hvis de forkaster nulhypotesen. Hvis p-værdien er over 5 forkastes nulhypotesen ikke. Hvis den er under 5 forkastes den.
Eller sagt med andre ord: Hvis p-værdien er mindre end signifikansniveauet, forkastes H0
Skriv et svar til: Statistik - lidt forvirret - hjælp til opg b
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.