Fysik

Aerodynamik flyvinge

08. oktober 2017 af Mikkeldkdk - Niveau: A-niveau

Hej studieportalen. Jeg er ved at undersøge aerodynamik og opdrift ved en flyvinge. Jeg er stødt på et problem. Vi skal beskrive hvor trykket er højt og lavt ud fra røg på aerofoils. Se vedhæftede billede. Hvordan ser jeg det? evt en lille forklaring. 

På forhånd tak


Svar #1
08. oktober 2017 af Mikkeldkdk

Ingen der ved det? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2017 af hesch (Slettet)

Se:

https://da.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_princip

På billede (a) ses at et lille volumen luft, der passerer over vingen, skal bevæge sig en længere vej omkring vingen end et lille volumen, der passerer under vingen.

Betragt to volumener o, der skal passere over vingen, og u der skal passere under.

o og u er naboer foran vingen, og det vil de også være efter passage af vingen: De mødes igen.
Ergo må o have haft mere fart på ved passagen end u, og Bernoulli siger så, at trykket ved o er lavere end ved u. Derfor opdrift på vingen:  Trykforskellen presser vingen opad.


Svar #3
08. oktober 2017 af Mikkeldkdk

Den teori du nævner med at oversiden er længere end undersiden er jeg ikke sikker på er rigtig i følge vores teori. Se selv denne artikel


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. oktober 2017 af hesch (Slettet)

Jeg har skimmet dit vedhæftede.

Jeg må indrømme at forfatteren brugte så meget tid på at forklare hvad der var galt med Bernoulli, at jeg var ved at falde i søvn inden den rigtige forklaring dukkede op i horisonten. Jeg må læse det igen en dag hvor jeg er mere frisk og udhvilet.

Men du er jo godt rustet med artiklen i hånden:  Hvorfor har du ikke vedhæftet den i #0 og spurgt konkret ind til de passager i artiklen, som du ikke forstår?


Svar #5
08. oktober 2017 af Mikkeldkdk

Fordi jeg ikke forstår hvordan hvordan man kan observere ud fra de linjer i modellerne om trykket er højt eller lavt. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. oktober 2017 af hesch (Slettet)

Jeg er ikke specielt engageret i Bernoulli eller flyvinger, men jeg "forstår" i det mindste Bernoullis forklaring, omend den måtte være forkert.

Jeg trækker på skuldrene, men vil følge tråden.


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har endnu ikke set på "How do wings work", men kan påvise, at fire af de fem simuleringer er forkerte.

I venstre side er vist en indkommende luftstrøm, der ikke er vandret. Der er intet, der angiver, hvorfor den ikke skulle være det. Fly vil jo det meste af tiden flyve vandret.

Der står også i teksten, at luften langt bag flyet vil være uforstyrret af vingens passage. Dette er MEGET langt bagude. Det er en kendt sag blandt piloter, at hvis man skal lande et lille fly i en stor lufthavn, skal man tage sig i agt for de hvirvler, som store fly efterlade. De kan flere minutter efter det store flys passage vende bunden i vejret på et lille topersoners fly.

Teksten og figurerne er også i strid med Newtons lov om aktion og reaktion. Når luften påvirker vingen med en opadrettet kraft, vil vingen påvirke luften med en nedadrettet kraft, hvorfor luften accelereres nedad. Det er denne acceleration, der skaber hvirvlerne. På figuren skulle det kunne se ved at luften bevæger sig nedad.

Jeg vil se, om jeg kan få tid til at læse artiklen og så komme tilbage.


Brugbart svar (1)

Svar #8
09. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg har nu læst artiklen. Den er meget interessant. Et væsentligt punkt i den er, at krumningen af strømningen hænger sammen med en trykgradient på tværs af strømningen. Der er højere tryk på ydersiden af krumningen end på indersiden. Dette skulle give dig mulighed for at svare på spørgsmålet.

Som jeg bemærkede, er der problemer med simuleringen. Dette kan skyldes, at den er foretaget under den antagelse, at strømningen foregår i en vindtunnel, hvor væggene retter strømmen op efter passagen af vingen, der så også går fra væg til væg.


Skriv et svar til: Aerodynamik flyvinge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.