Kemi

Hjælp til udfyldning af skema

09. oktober 2017 af MajaBærentzen - Niveau: C-niveau
Har vedhæftet opgaven, kunne virkeligt godt bruge noget hjælp/forklaring til hvordan jeg finder de forskellige tal til skemaet. Det er opgave 7 :)
Vedhæftet fil: 15075414380131896367066.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

For at finde den formelle koncentration, skal du kigge på koefficienterne af de forskellige ioner. Her nogle eksempler hvor den formelle koncentration af stoffet er 0,1 M. X er den positive ion og Y den negative:

XY = 0,1 M X og 0,1 M Y
X2Y = 0,2 M X og 0,1 M Y
X2(Y)3 = 0,2 M X og 0,3 M Y

Kan du se systemet? Du ganger simpelthen blot Antallet af ioner i stoffet med den formelle koncentration af stoffet. Eller dividerer i dette eksempel hvor du ved at den formelle koncentration af Y er 0,6 M:

X2Y3 = Y = 0,6 M, så må X være (0,6 / 3) x 2 = 0,4 M

For at finde gram opløst stof, skal du gange den formelle koncentration af stoffet, med stoffets molvægt. Hvis nu molvægten af X2Y = 100,79 g/mol og den formelle koncentration af X2Y er 0,5 M, så siger du 100,79 g/mol x 0,5 M (mol/liter) = 50,395 g/liter (da mol udligner hinanden i beregningen).

For at finde den formelle koncentration af et stof ud fra mængde opløst stof per liter, gør du det modsatte. Du dividerer gram opløst stof per liter med molvægten. Fra eksemplet ovenover, så ved du nu at du har 50,395 g/liter opløst stof og molvægten er 100,79 g/mol. Beregningen er derfor (50,395 g/liter) / (100,79 g/mol) = 0,5 mol/liter = 0,5 M.

Håber det hjalp på forståelsen

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
09. oktober 2017 af MajaBærentzen

Angel, du er min redningsmand, tusind tak for hjælpen.
Er super glad for at du gad forklare mig det så det gav mening :)

Skriv et svar til: Hjælp til udfyldning af skema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.