Kemi

Forklaring af kemisk reaktion

10. oktober 2017 af Sigus (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Jeg er i gang med et naturfagligt projekt om NOx-gasser og syreregn osv. og vil gerne have lidt hurtig hjælp til forklaring af en kemisk reaktion. (Dannelse af salpetersyre-regn)

?N?2 + 2 O2 --> 2 NO2

NO2? + OH --> HNO?3

??Jeg har læst mig frem til at NOx'erne reagerer med 'vandet' i luften, men reaktionsligningen går kun op, hvis der indsættes Hydroxid (OH) og ikke vand (H?2O). Kan nogen forklare mig hvordan H2?O skiller sig af med et hydrogen atom. Og også hvorfor at NO2? og OH går i forbindelse med hinanden...

Tak på forhånd :-)


Svar #1
10. oktober 2017 af Sigus (Slettet)

Hov... jeg opdagede lige at der kom en masse mærkelige spørgsmålstegn. Tag jer ikke af dem. Jeg ved ikke hvorfor de opstod... Jeg har ikke skrevet et eneste af dem... Tak


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Grunden til at vand kan reagerer med både syrer og baser, er fordi vand er en amfolyt. Det er både i stand til at optage en H+ ion og blive til H3O+ (syre) og afgive en H+ ion og blive til OH- (base). Med andre ord, er H2O er altså både den korresponderende base til H3O+ og den korresponderende syre til OH-.

Af denne grund, kan vand også reagere med NO2 og danne HNO3.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Forklaring af kemisk reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.