Fysik

Luftart

21. oktober 2017 af biker100 (Slettet) - Niveau: C-niveau
Så vidt jeg ved er helium den mest sikre og letteste luftart vi har. Ved at brint er lettere, men er brandfarligt.
Hvis man opbevarer helium i en ballon f.ejs. vil den stige opad og kunne løfte lidt, men vil det kunne lade sig gøre at få helium til at løfte 1-2 kilo uden at man skal have en enorm beholder med helium i?

Kan det evt. Presses sammen og fylde meget mindre og stadig kunne løfte 1-2 kilo

Peter Hansen

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Fandt dette, men kan ikke stå inde for at beregningerne er korrekte, men som du kan se, skal du have rigtig mange liter helium for bare at løfte et kg:

Hvis vi antager at en heliumballon står stille i luften, så ophæver alle
krafter netop hinanden. Derfor er den maksimale kraft den kan løfte lig med
opdriften minus dens egen vægt.

Opdriften F(op) findes ved den fortrængte lufts masse: 1,293 g/liter gange
tyngdeaccelerationen g.

Tyngdekraften på helium F(tyngde) findes ved 0,125 g/liter gange
tyngdeaccelerationen.

Dermed bliver den maksimale kraft for 1 liter He: F(løft) = F(op) - F(tyngde)
= (1,293 - 0,125) * g

Denne kraft svarer til en vægt på 1,17 gram (idet jeg dividerer F = m*g)
En liter helium kan altså løfte 1,17 gram i tør atmosfærisk luft. (husk
ballonen skal også løftes)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
21. oktober 2017 af biker100 (Slettet)

Tak for svar. Det. At man skal bruge over 1kubikmetwr helium til mit forsøg. Det er meget. Øv. Smil

Peter

Svar #3
21. oktober 2017 af biker100 (Slettet)

Min ide er at hvis man kunne tage et hylster på over armen med løfterne kunne man aflaste bl.a. frisører mm. Så ville jeg fylde hylsteret med helium. Det duer vist ikke. Må søge videre om jeg kan udvikle ideen.

Skriv et svar til: Luftart

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.