Kemi

navngivning af carbonhydrider

23. oktober 2017 af Line19010 - Niveau: B-niveau

Hey :) 

er der nogle som kan hjælpe med hvordan jeg skal navngive carbonhydrider? har siddet både og kigget i Basiskemi C og Basiskemi B men jeg kan ikke knække koden? 

hvordan gør jeg ? 

vedhæfter et billede af den første del af min opgave :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2017 af janhaa

3-etyl-4-metylhexane


Svar #2
23. oktober 2017 af Line19010

rigtig dejligt, men hvordan finder man frem til det?:) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
23. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Stoffet består af en kulstofkæde der har 6 C-atomer, en ethyl-gruppe og en methyl-gruppe. 6 C-atomer = hexan (hvis ingen dobbelt- eller tripel-bindinger selvfølgelig), ethyl sidder på C-atom 3 og methyl på C-atom 4. Derfor: 3-ethyl-4-methylhexan.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Skal måske lige tilføje at kulstofkæden er på 6 C-atomer (der er naturligvis 9 C-atomer i alt).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. oktober 2017 af Heptan

Start med at finde den længste C-kæde. Identificér substituenter (fx methyl, ethyl osv.). Find ud af om du skal tælle fra højre eller fra venstre i kæden (lokanterne skal helst have lavest mulige tal, og ethyl er fx vigtigere end methyl, så man starter fra den ende der er tættest på ethyl i stedet for methyl).


Svar #6
23. oktober 2017 af Line19010

tak <3 hvad så med den der zigzag formel?? 

hver ende er et c atom ? eller ? 


Svar #7
23. oktober 2017 af Line19010

og rigtig god forklaringer, nu forstår jeg lidt mere <3 så tusind tak :D


Svar #8
23. oktober 2017 af Line19010

kan det være heptan :)?


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Zig-zag kæden er bare en aanden (strukturelt mere korrekt) måde at gengive det samme stof på. Det er altså stadig 3-ethyl-4-methylhexan. Hvert punkt i zig-zag formlen, repræsenterer et "C-atom" med mindre der er angivet et andet grundstof.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #10
24. oktober 2017 af Line19010

tak :)


Skriv et svar til: navngivning af carbonhydrider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.