Kemi

cracking.

09. november 2017 af thojensen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej... Da jeg ikke er den store nørd til kemi og jeg har en aflevering i morgen, er jeg nød til at spørger herinde. Håber der er nogen der kan hjælpe. 

Vedhæftet fil: kemi 2.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. november 2017 af janhaa

1)

octen, hexen, eten

2)

eten => PE


Svar #2
09. november 2017 af thojensen (Slettet)

Kan du beskrive processen for sidste opgave???


Svar #3
09. november 2017 af thojensen (Slettet)

i opgave 31 skal man beskrive processen ?? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. november 2017 af ChemistryIsKey

Processen/reaktionen kaldes en polymeriseringsreaktion, hvor enkelte enheder af ethen molekyler danner lange kæder med hinanden. Oftest er der tale om en radikalmekanisme (men kationisk og anionisk mekanisme kan også lade sig gøre). Herunder kan du se et udsnit af selve mekanismen (som består af radikalinitiering, propagering og terminering);

Som du kan se, får man dannet polyethylen, når man anvender ethen som udgangsstof.

Mekanismen taler for sig selv, men du kan opsummere den i tre trin (karakteristisk for radikale polymeriseringsreaktioner);

1) Initiering:  Her spaltes et molekyle i to (fx ved at man tilfører lys eller varme) og man får to radikaler som kan starte selve reaktionen.

2) Propagering:  Her sker selve forlængelsen af polymerkæden ved (i dette tilfælde), at radikalerne reagerer med ethens dobbeltbinding, så denne spaltes og en binding dannes mellem radikalet R og ethenmolekylet, og der dannes samtidig et nyt radikal med en elektron på det terminale carbon i polymerkæden. Denne ene elektron kan så angribe en ny dobbeltbinding i et nyt ethenmolekyle og på den måde forlænges kæden altså mange gange!

3) Terminering:  Her går to radikaler sammen for at danne ét enkelt stof, som IKKE er et radikal og således ikke kan fortsætte polymeriseringskæden. I det eksempel jeg har vedhæftet, går en polymerkæderadikal med en given længde sammen med et andet radikal (som jo blev dannet under initieringen) og termineres således i én lang polymerkæde af polyethylen (et andet termineringstrin kunne også være, hvor to enkelte radikaler - altså to R* - går sammen for at danne R-R og således heller ikke kan deltage mere i polymeriseringen).

Der findes som nævnt også to andre mekanismer. anionisk polymerisering og kationisk polymerisering, men vil mene af radikal polymeriseringen er mest udbredt og tilstrækkelig forklaring til din opgave :)

(Hvis du ikke så godt kan se billedet, så er linket hér: https://i.imgur.com/hk4ndo4.jpg)


Skriv et svar til: cracking.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.