Kemi

Forsæbning er ester - TIl SRP

16. november 2017 af annabella8971 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skriver om reaktionskinetik og har valgt at lave et eksperimentielt forsøg med forsæbning af ester (ethhylacetat). MEN det er ikke så meget forsøget jeg har spørgsmål til, men mere hvad jeg kan bruge det til i virkeligheden. I forsøget finder jeg ud af om det er en 0. 1. eller 2. ordens reaktion (forsøget er ikke lavet endnu, derfor kender jeg ikke svaret). Men hvad kan jeg bruge det til i virkelgheden om det er det ene eller det andet. Jeg er helt med på at man kan bruge det til at finde hastighedskonsten osv. Det er svært at forklare, men håber i kan komme med ideer.

Er det f.eks. en sæbe der dannes under en forsæbning? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. november 2017 af Heptan

Nahh, jeg vil ikke sige der dannes en sæbe. Der dannes ethansyre og ethanol. Forsæbningsreaktionen er generelt en vigtig reaktionstype til at spalte enhver ester i dens carboxylsyre og alkohol. Det bruges ofte når man skal fremstille nye eller kendte kemikalier, fx lægemidler.

Man kan som udgangspunkt ikke forudse om det er en 0., 1. eller 2. ordensreaktion, så dit forsøg er nødvendigt til at bestemme hvilken reaktionsorden der er tale om, og det kan også afsløre hvilken reaktionsmekanisme der er tale om. Når man ved hvilken reaktionsorden der er tale om, og specielt hvilke reaktanter reaktionshastigheden afhænger af, så kan man også optimere reaktionen så den forløber hurtigere, fx kan man bruge et overskud af den ene reaktant, eller man kan udvikle en katalysator der fixer det hastighedsbestemme trin.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. november 2017 af ChemistryIsKey

Hvis du laver sammenhængende forsøg ved forskellige temperaturer og bestemmer hastighedskonstanten, så kan du også (vha. Arrhenius ligningen) bestemme aktiveringsenergien :)


Skriv et svar til: Forsæbning er ester - TIl SRP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.