Biologi

Aktionspotentialets amplitude

17. november 2017 af pigen001 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP

Jeg har brug for en, som gerne vil give en god forklaring på, hvordan jeg kan løse følgende opgaver ( se billede)

Synes altid jeg går helt blank så snart det handler om ekstracellulær elektroder og ekstracelullær målinger. Jeg har desuden svarene til opgaverne hvis der er brug for det, men har personlig selv brug for en forklaring for kan slet ikke forstå svarene. 

Tak på forhånd :) 

Vedhæftet fil: hjælp.JPG

Svar #1
19. november 2017 af pigen001 (Slettet)

Øv øv 


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. november 2017 af stranddart (Slettet)

Jeg tror ikke du skal tænke så meget over, at det er ekstracellulært. Jeg tror dette er fordi, at opgaven er baseret på et konkret eksperiment, hvor det er ret svært at få indsat registreringselektroderne intracellulært. Derfor er de blot insat i nervebundtet - altså ekstracellulært.

Når det handler om elektrofysiologi er det vitgigt at have for øje, at alt handler om spændingsforskelle over en mebran og derved relative tal, og (næsten) aldrig absolutte tal. Derfor er det egentlig lige meget hvor man måler henne, så længe men har en referenceelektrode, som angiver et spændingsløst referencepunkt.

Så hvis du nu prøver at forholde dig til opgaven, uden at fokusere for meget på "den ekstracellulære del", er du så bedre på vej.

Ellers;

1) Hvad sker der med spændingsforskellen over membranen der der stimuleres med tilstrækkelig styrke til at danne et aktionspotentiale?

2) Hvad sker der med spændingsforskellen over membranen når der stimuleres med meget, meget lille spænding? Hvad sker der hvis spændingen langsom øges?

3) Hvilke spændingsfølsomme ionkanaler er åbne og lukkede under de forskellige faser? Dette skulle også gerne hjælpe til besvarelse af 4).


Skriv et svar til: Aktionspotentialets amplitude

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.