Kemi

Uforgrenede carbonhydrider

20. november 2017 af iamskeleton - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg skal udfylde et skema, men svarene kan hverken findes i min bog eller på nettet, så jeg prøver her.

"Ved stuetemperatur, 20 grader, gælder følgende om tilstandsformerne for uforgrenede carbonhydrider:

Gas: angiv antal C atomer + giv eksempler på hvilke stoffer

Væske: angiv antal C atomer + giv eksempler på hvilke stoffer

Fast stof: angiv antal C atomer + giv eksempler på hvilke stoffer"


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Alkanerne med 1 til 4 C-atomer er på gasform ved stuetemperatur. Alkaner med 5 til 16 C-atomer er på væskeform ved stuetemperatur. Heptadecan (17 C-atomer) har smeltepunkt på 21,1 til 22,9, så den er lige ved at smelte ved stuetemperatur. Alkaner med 18 eller flere C-atomer, er faske ved stuetemperatur:

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
20. november 2017 af iamskeleton

Tusind tak!!


Svar #3
20. november 2017 af iamskeleton

Ved du, hvilket stof, der har et kogepunkt på 9,5C?


Svar #4
20. november 2017 af iamskeleton

Også - dit skema er for 25 grader, ikke 20 :-(


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Hvis vi snakker om forgrenede alkaner, så har dimethylpentan (C5H12) kogepunkt på 9,5 ºC.

Hvis det er uforgrenede alkaner, så kender jeg ikke umiddelbart nogen.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

At skemaet er for 25ºC betyder ikke noget. Koge- og smeltepunkterne ændres ikke. Du kan derfor let se hvilke stoffer der er gasformige, flydende eller faste ved 20 ºC.

Det er også derfor jeg har skrevet forklarende tekst først, hvor også de forbindelser som ikke ses af skemaet er nævnt.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #7
20. november 2017 af iamskeleton

Okay, jeg var bare i tvivl. Men tusind tak for hjælpen! :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. november 2017 af AngelOneOne

Hej,

Lige en rettelse - Jeg mente dimethylPROpan :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Uforgrenede carbonhydrider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.