Kemi
Forsforsyre - Afstem reaktionsskema
1) Jeg skal skrive om syrer og baser, og om hvor vidt de er stærke eller svage, og i den forbindelse skal jeg opskrive et reaktionsskema for reaktionen mellem fosforsyre og calciumcarbonat. Jo mere jeg kigger på det nu, jo mere bliver jeg i tvivl om hvad fanden jeg laver!
H3PO4 + CaCO3 --> Ca3(PO4)2 + CO2 + H2O
Jeg tror jeg har gjort det forkert, for der burde da blive dannet noget oxonium?
2) Dette skal lede til at jeg skal svare på hvilken syre ud af saltsyre, forsforsyre og citronsyre som er den stærkeste. Jeg ville sige HCl pga. pH-værdien og fordi reaktionen altid er (næsten) fuldstændig, men andre siger at det er fosforsyren pga. at den er i stand til at afgive 3 hydroner?
Nogen der kan hjælpe?
På forhånd tak
Svar #3
24. november 2017 af MetteMauss (Slettet)
Og hvordan ved man om en syre er stærk eller svag?
Svar #4
25. november 2017 af AngelOneOne
Hej,
I forhold til styrken på en syre, så beregner man syreeksponenten (pKs) - Eller slår den op, da dem er konstant for en given syre. Jo lavere pKs er, desto stærkere er syren.
https://lektiebasen.dk/pks-vaerdien/
/Angel
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Skriv et svar til: Forsforsyre - Afstem reaktionsskema
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.