Matematik
Centrum af rektangel
Hej, jeg er stødt ind i et lille problem vedrørende en matematikaaflevering. Hvordan kan jeg argumentere for, at et rektangels to diagonaler skærer hinanden i centrum? Jeg ved, at det er noget med ligesidede trekanter, men jeg kan ikke rigtigt komme videre
Svar #1
28. november 2017 af fosfor (Slettet)
Find først diagonalernes ligninger
Linjen gennem hjørnerne er
Linjen gennem hjørnerne er
Løses de to linjers ligninger mht. x og y fås
som er centrum.
Svar #2
28. november 2017 af Eksperimentalfysikeren
På grund af rektanglets symmetri skærer de to diagoaler hinanden i deres midtpunkter. Derfor er de fire fremkomne trekanter ligebenede.
Svar #3
28. november 2017 af josejosefineh (Slettet)
Svar #4
28. november 2017 af fosfor (Slettet)
Da du ikke har konkrete tal, så kald hjørnernes koordinater for x1, y1, x2, y2.
Centrums koordinater bliver da ( (x1 + x2)/2 , (y1 + y2)/2 )
Hvilket (uafhængigt af konkrete tal) stemmer overens med diagonalernes skæringspunkt, se #1.
Svar #5
29. november 2017 af Eksperimentalfysikeren
Vinklerne i rektanglet kaldes A, B, C og D. Midtpunktet af AB kaldes E, af BC kaldes F, af CD G og af DA H.
Rekstanglet er symmetrisk om EG og om FH. Derfor må diagonaleparet også være symmetiske om hvr af disse linier, så AC går over i BD og omvendt ved spejling i EG. Defor må deres skæringspunkt, M, gå over i sig selv. Ved spejlingen i EG vil AM gå over i BM. De må derfor være lige lange. Ved spejling i FH går BM over i CM, hvorfor disse også er lige lange, men heraf følger, at AM og CM er lige lange, hvilket skulle bevises.
Skriv et svar til: Centrum af rektangel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.