Matematik

Fortegn

29. november 2017 af jeanluca - Niveau: 8. klasse

Hej

Minus * minus = +

minus minus giver endnu mere minus. Det vil sige -2-5 = -7

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig en didaktisk eller pædagogisk forklaring på hvorfor

5-x = 11   giver resultatet   x = -6

Er det fordi at 5*--6 er det samme som 5-*-6 eller hvordan skal det forstås og forklares så det giver mening for alle?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2017 af StoreNord

5-x = 11   giver resultatet   x = -6
ved at du lægger x til på begge sider og trækker 11 fra på begge sider og først får 5-11=x

at 5*--6 er det samme som 5-*-6                                er noget forfærdeligt vrøvl at skrive!


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2017 af OliverHviid

Du kan også se det som 5-x=11

-x=11-5

-x=6

Hvis minus x er 6, så må x altså være minus 6, dvs. x=-6


Svar #3
29. november 2017 af jeanluca

@StoreNord.

Nu var det ikke et spørgsmål om at løse ligningen men et spørgsmål om at når ligningen er løst, og man så sætter de -6 ind i ligningen for at få det til at give 11. 

Det jeg søgte var en fornuftig forklaring på at man kunne indsætte -6 ind i ligningen og hvorfor det giver +, og ikke hvordan man løser ligningen. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. november 2017 af OliverHviid

Så har du 5-(-6)=11. Altså 5+6=11 da der står "-(-6)" og som kendt, så giver det +.


Svar #5
29. november 2017 af jeanluca

Selvfølgelig. Tak Oliver. :-)


Skriv et svar til: Fortegn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.