Matematik

Bestem den værdi af x, hvor f´(x) er maksimal

06. december 2017 af Sofiehanw (Slettet) - Niveau: A-niveau

Et andengradspolynomium er bestemt ved:

f(x) = -2x2 + 4x

Bestem den værdi af x, hvor f´(x) er maksimal

Hvordan gør jeg det? Er der en formel jeg skal kende, hvis der er hvad er det for en?

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2017 af Mathias7878

Løs ligningen f'(x) = 0

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. december 2017 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

f'(x) er hældningen til f(x) - altså, ved hvilken værdi af x er hældningen størst? Du løser den ved at differentiere funktionen og dermed få f'(x). Hvis du ikke har lært at differentiere, har værktøjer som Nspire funktioner, der kan gøre det for dig. Den funktion der er givet i opgaven er dog ikke svær at differentiere i hånden. 

Dog, da din funktion danner en parabel vil hældningen gå imod uendelig når x går mod negativ uendelig. Har du skrevet hele opgaven i dit indlæg? Opgaven vil give langt mere mening, hvis du skal finde den værdi for x, hvor f(x) er maksimal, for eksempel.

Svar #3
06. december 2017 af Sofiehanw (Slettet)

så bliver det -4x+4 = 0

Hvordan kommer jeg så videre ?

Brugbart svar (0)

Svar #4

Træk 4 fra på begge sider og divider med -4 på begge sider

- - -

Svar #5

Og ja det er hele opgaven.

Svar #6

Men hvorfor skal jeg gøre det @Mathias7878 jeg vil gerne forstå det

Brugbart svar (0)

Svar #7

De steder, hvor f'(x) har ekstremaer (er maksimal), er ved toppunktet. f'(x) angiver tangentens hældning. Når du løser ligningen f'(x) = 0 finder du dermed x-koordinatet til toppunktet. 

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #8

Fordi så løser du ligningen, og finder toppunktet for parablen. Der er hældningen nemlig 0, og den maksimale værdi for f(x) bliver fundet. Det er dog ikke den maksimale værdi for f'(x).

Brugbart svar (0)

Svar #9

Mathias7878, f'(x) er da ikke maksimal ved toppunktet, der er f'(x) lig med 0, som du også selv skriver..

Brugbart svar (0)

Svar #10

Nu er jeg blevet helt tvivl. Måske nogle andre kloge hoveder kan hjælpe dig, hvis jeg ikke helt forstår, hvad man skal gøre! :-)

- - -

Skriv et svar til: Bestem den værdi af x, hvor f´(x) er maksimal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.