Matematik

Funktions forskrift

06. december 2017 af Lygtepæ1 - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogen som kan hjælpe mig med at bestemme forskriften for parablen? Opgaven forvirrer mig lidt så jeg er i tvivl om hvordan jeg gør det.

(Se billag)

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2017 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. december 2017 af DeDejligePeberkagerfraHakkebakkeskoven

Parabler har funktionsforskriften f(x)=a*x^2+b*x+c, og ved x=0 ser du, at f(x)=c, altså højden af udgravningen. Hvordan du finder den, må jeg indrømme jeg ikke lige kan se ud fra dit bilag. 

Du kan dernæst differentiere ligningen, hvis du har lært det, hvor du vil få at f'(x)=2*a*x+b, og igen, når x=0, vil f'(x)=0 som du kan se på modellen. 

For værdien a kan du se, at når x stiger med 1,5 m, stiger f(x)=y med 1 m. (Punkt A -> punkt B). Derfor kan du bestemme følgende: 

f(x)=a*x^2+c, b=0, c er ikke relevant for a.

1=a*1,5^2

a=1/(1,5^2)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. december 2017 af peter lind

Nu kommer det jo an på koordinatsystemet; men hvis du vælger parablens toppunkt som koordinatsystemets begyndelsespunkt er den af formen y = a*x2 : a bestemmes så af at (1.5, 1) ligger på parablen


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. december 2017 af StoreNord

Jeg ville lade en x-akse følge jordoverfladen og en y-akse gå midt op af hullet.
Buen AB må være en den af en parabel med minimum i A. Buen AB skal have samme hældning i B som linjen BC.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. december 2017 af StoreNord

Koordinat-systemet:
Udgravning.png

Vedhæftet fil:Udgravning.png

Skriv et svar til: Funktions forskrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.