Fysik

Fysikopgave

07. december 2017 af Stefan222 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle som kan hjælpe mig med denne opgave?

Jeg har løst opgave a ved at bruge p=m*V. Men jeg kan ikke finde ud af opgave b og c.

Luke Cage konfronterer en gruppe kriminelle, der åbner ild mod ham. Forbryderne skyder 27 kugler i sekundet. Kuglerne har bevæger sig med 800 m/s, og vejer 7 g hver.

a) Hvor stor bevægelsesmængde absorberer Luke Cage i sekundet?

Luke Cage er en stor mand og vejer 110 kg.
b) Hvor stor skal gnidningskoefficienten mindst være for at han ikke bliver skubbet bagud af kuglerne?

For ikke at vælte læner Luke sig fremad. Kuglerne antages at ramme i hans massemidtpunkt.

c) Hvor meget skal han læne sig fremad?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

b) Du skal benytte, at Δp = F*Δt til at finde F. Gnidningskoefficienten, μ, skal være så stor, at F≤ μ*m*g.


Svar #2
07. december 2017 af Stefan222 (Slettet)

Det giver god mening.

Men hvad med opgave c? Jeg er stadig i tvivl om denne.


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

Tegn de kræfter, som jorden påviker Luke med på et stykke papir. En lodret kraft, der er reaktioskraften på tyngdekraften, og gnidningskraften. Du forbinder de to endepunkter med hinanden. Derved får du en retvinklet trekant, hvor du kan finde hældningsvinklen.


Svar #4
07. december 2017 af Stefan222 (Slettet)

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med opgave c.

Skal jeg udregne tyngdekraften og gnidningskraften, og derefter finde vinklen ved at bruge sinus?

I opgave b får jeg en gnidningskoefficient på 0,0055545. Kan dette passe?


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

Det ser lidt småt ud. Det skulle være mere end 0,1. Prøv at skrive dine mellemregninger.


Skriv et svar til: Fysikopgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.