Kemi

TLC-plade??

14. december 2017 af Whatisthiss - Niveau: B-niveau

Er der en der vil forklare mig, hvad man kan konkludere ud fra denne tlc-plade? Det er ud fra en syntese af paracetalmol - kan simpelthen ikke helt forstå hvad der sker. Pletter fra venstra mod højre er hhv. 1) udgangsstof kun med 4-aminophenol, 2) råproduktet inden omkrystallisering, 3) det omkrystalliserede stof


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2017 af Heptan

Det ser ud som om der er en plet oppe ved ca. Rf 0.9 som må være dit produkt? Den grimme plet i 1) er startmaterialet, og som man kan se er der næsten ikke noget startmateriale tilbage i 2) og 3), så det er næsten alt sammen omdannet. Det er mærkeligt at du ikke har en produkt-plet i 2).


Svar #2
14. december 2017 af Whatisthiss

Hm ja det korrekt. Indtil videre har jeg skrevet det som er vedhæftet, men ved ikke om jeg mangler at tilføje noget, eller om det overhovedet giver mening :/


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2017 af Heptan

4-Aminophenol (du har forresten stavet det forkert) er mere polært end paracetamol, da aminen er en base og bedre kan lave hydrogenbindinger sammenlignet med amidet.

De der firkanter der er tegnet, er det dit produkt?


Svar #4
14. december 2017 af Whatisthiss

Ja det er produktet


Skriv et svar til: TLC-plade??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.