Fysik

ampere's påvirkning på varmetab

15. december 2017 af math892c (Slettet) - Niveau: B-niveau

min fysik lære i folkeskolen sagde at hvis man transformerede strømmen, så ampreren var lav og volt høj. Så ville varmetabet være mindre. Men min fysik lære i gym siger at det har han aldrig hørt om. og jeg kan heller ikke finde nogle kilder på at det er sandt. Påvirker ampere varmetab? eller er det forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. december 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg ved ikke bestemt, hvad din fysiklærer mener. Derimod har jeg et godt gæt på, hvad du mener, selv om dit fysiksprog har sine mangler, så lad os se på det først.

Ampere en måleenhende for strømstyrke. Ampere kan derfor ikke være lav, men strømstyrken kan. Tilsvarende er det ikke Volt, der kan være høj, men spændingsforskellen, hvis enhed er høj. Du vil jo heller ikke tale om, at kilometeren er lang, når du mener, at der er langt mellem to byer.

Hvis man transformerer spændingsforskellen op, kan man overføre den elektriske effekt ved en lave strømstyrke. Strømmen gennem ledningerne afsætter varme med effekten Ptab = Rledninger*I2. Hvis strømstyrken kan reduceres, vil tabseffekten altså blive mindre. Det er derfor, man benytter de store højspændingslinier gennem landet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. december 2017 af hesch (Slettet)

Effektafsættelsen i en leder med modstanden R er:  P = I2 * R.

Effekten opvarmer lederen, men i fortsættelse af #1's bemærkninger til sprogbruget, er der jo ikke altid tale om et varmetab.

En brødrister skal blive varm, når der løber strøm gennem. Det er nyttevarme.


Skriv et svar til: ampere's påvirkning på varmetab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.