Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP analyse af den økonomiske situation

15. december 2017 af JensPedersen123

Hej,

Jeg sidder og laver en srp omkring den økonomiske situation i dansk landbrug

Jeg var egentlig godt på vej indtil jeg blev helt i tvivl om hvad jeg skal.

I starten havde jeg skrevet noget om, afkastningsgraden, soliditetsgraden og likviditetsgraden i perioden 2008-16. Noget om jordprisens betydning, bytteforholdet mellem salgspriser og forbrugspriser i perioden 2010-2017. Kornpriserne og hvordan prisen ikke har udviklet sig over 40 år, landbrugets gæld 2005-2016, renten 2005-2016. Samt konkurser fra 1994-2017. 

i mens i min vurdering omkring betydningen af landbrugsstøtten har jeg kun taget udgangspunkt i årene 2008-2016. 

Jeg er blevet RIGTIG meget i tvivl om jeg gør det forkert ved at tage fat i så mange forskellige årstal. Burde jeg i stedet analyser udvklingen fra 2008-2016 KUN.? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. december 2017 af Anders521

Jeg er blevet RIGTIG meget i tvivl om jeg gør det forkert ved at tage fat i så mange forskellige årstal. Burde jeg i stedet analyser udvklingen fra 2008-2016 KUN.? 

Det afhænger af din problemformulering. Hvis det er udviklingen i perioden 2008-2016, så er denne periode du burde fokusere på.


Svar #2
16. december 2017 af JensPedersen123

Hej Anders,

Der står udlukkende jeg skal analyser den økonomiske situation. Men den kan jeg vel kun analyserer ved at perspektiver til fortiden? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. december 2017 af Anders521

Ka' du fortælle os hvad din problemformulering er ... helt præcist?


Svar #4
16. december 2017 af JensPedersen123

Redegør kort for landbrugssttøtten. Foretag en analyse af landbrugets økonomiske situation i Danmark og vurderer landbrugsstøtten betydning for landbruget med eksempel. Diskuter og vurder fordelene og ulemperne ved landbrugsstøtten. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. december 2017 af Anders521

Hvis jeg skulle læse din opgave, ville jeg gerne vide følgende

* Hvornår blev landbrugsstøtten indført og hvad indeholder den?

* Hvordan var den danske landbrug økonomisk stillet før og efter indførslen af støtten?

* I hvilken del af landbruget har fået støtte, og hvorfor?

* Hvilke konsekvenser (fordele og ulemper) har landbrugsstøtten haft for den enkelte landmand og for  forbrugeren?

Som du kan se er listen af spørgsmål stillet med fokus på at besvare din problemformulering. Listen er ikke fyldstgørende, men giver dig en ide om ting din opgave kan/bør inddrage. Så mht. dit spørgsmål i #0

 Burde jeg i stedet analyser udvklingen fra 2008-2016 KUN.? 

så må svaret være nej.


Svar #6
16. december 2017 af JensPedersen123

Okay tak, det gav lidt at tænke over. 


Skriv et svar til: SRP analyse af den økonomiske situation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.